Saptamana aceasta doar ascult si raspund

Intr-un comentariu mai vechi, Marius mi-a facut sugestia sa deschid platforma de dialog catre interesele celorlalti.

Incepand de azi ascult si raspund cat pot de franc si de repede la ingrijorarile, certitudinile, intrebarile si dilemele voastre.

Repede inseamna cu precadere dupa-amiaza, seara si noaptea.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

60 Responses to Saptamana aceasta doar ascult si raspund

  1. marius says:

    Pe mine unu m-ar interesa sa citesc , daca aveti in format electronic , lucrarea d-voastra de licentza “Aplicarea teoriei haosului in previzionarea cursului de schimb” . Sunt un pasionat al cursurilor de schimb . Una din cele cateva pasiuni .

  2. liviu says:

    vad o stire ca PDL s-a unit iar cu PRM:”In schimbul sustinerii PRM, viceprimarul PDL, Mircea Raicu a anuntat ca partidul sau va sustine candidatura lui Victor Iovici, pentru functia de viceprimar general, post ramas vacant dupa ce penegistul Robert Ionescu a fost numit luni, de premierul Emil Boc, in functia de presedinte al Agentiei de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala.”
    eu nu am nimic contra PNG sau PRM…dar ma intreb daca te-ai gandit ca ai putea sa-l plictisesti pe premierul Emil Boc cu chestii de genul “crowding-out”, “pilonol 2 de pensii- occupationale”,” transpunerea Directivei x” si alte chestii din astea…cand el tre’ sa se intalneasca cu Gigi B sa ii numeasca niste secretari de stat, sa faca o mica alianta in Consiliu cu PRM etc…
    tu chiar crezi ca sefilor tai le e gandul la Eurobonduri,la Policy Mix si ca dau doi bani pe solutiile tehnice propuse de tine sau crezi ca de fapt ei au de rezolvat unde muta vicepremarul x, unde pune secretar de stat pe doamna Ghervasiuc,cine castiga nu stiu ce contract?
    discursul tau imi aminteste de reclamele la Orange in care vine cate unul in fata unei comisii si tot propune cate ceva si aia il iau la misto…
    http://www.youtube.com/watch?v=FsBDUe4UPd0&feature=related
    tu chiar crezi ca pe coridoarele guvernului e interesat de deficitul bugetar sau de invatamantul romanesc?

  3. marius says:

    Si am si o dilema-curiozitate . In anul 1998(!) am fost admis ca student la ASE , Fac de Economie Generala , pe locurile fara plata . Fiind sistem cu credite am trecut in anul II cu restantze . In anul doi am mai acumulat cateva restantze la care nu m-am mai dus . Intre timp am urmat cealalta pasiune a mea Fac de Psihilogie la “Titu Maiorescu” 1997-2002 , apoi armata , un curs psihologie medicala in Germania , … , acum un master in cu totul alt domeniu 2007-2009 (a treia pasiune) si as vrea sa stiu daca as putea sa-mi reiau studiile la ASE . Va intreb daca pot sa fac asta si care ar fi situatia caci stiu ca predati la ASE .

    • Andreea Vass says:

      Marius,
      Legat de posibilitatea continuarii cursurilor la ASE te rog sa le telefonezi (Tel: 319.19.00; 319.19.01; Interior: Decanat 361; Prodecanat 366; Secretariat 106) sau sa le faci o vizita la secretariat pentru a cere lamuriri. Ai inceput facultatea pe un sistem vechi, iar sistemul actual, racordat la procesul Bologna, este bazat pe credite. Ar trebui sa discuti direct cu dansii, cu documentele justificative pentru primii doi ani.
      Alte detalii legate de cadrele universitare si de programa gasesti la adresa: http://www.economie.ase.ro/facultatea_de_economie/conducerea_facultatii.html

      Lucrarea de licenta o pastrez in format scris, daca bine tin minte, in biblioteca personala. In format electronic ma indoiesc ca o mai gasesc caci am schimbat calculatoarele de cateva ori de atunci. Am sa o scanez totusi pentru a o pregati pentru postare pe net. O solutie avem totusi la indemana: consultarea sa la Biblioteca ASE (data de referinta: absolvent 2001).
      Iti mai fac o invitatie sa parcurgi prima mea carte de autor: Protectionismul european. Implicatii asupra Romaniei, Editura Economica, 2004

  4. Te-as ruga sa-ti arunci un ochi peste postarea mea PD-L deranjat de afirmatiile mele privind “Prima casa” (mai ales ca un comentariu al unui cititor te priveste si pe tine) si sa-mi spui ce parere ai.

    • Andreea Vass says:

      Ion Radu Zilisteanu,

      Am citit cu interes analiza ta:

      bâlbâiala cu care a fost lansat programul” – de aceasta data a fost de bun augur revenirea asupra propunerii initiale daca te referi la faptul ca pe ultima suta de metri au fost incluse si casele la rosu si cele aflate in constructie; in caz contrar aparea o distorsiune pe piata in favoarea stocului de locuinte finisate si nu s-ar fi indus competitia cu ofertele noi, in lucru, care dezamorseaza pistoanele economice (ca sa-l citez pe don Daianu);

      deturnarea scopului iniţial” – daca te referi la scopul social invocat de PSD atunci nu suntem in acord; avem alte trei programe cu dedicatie sociala specifica, ANL, respectiv un program dedicat celor evacuati din casele nationalizate;

      beneficiile clientelei politice” – intuiesc partial ceea ce incerci sa ne spui; poate aduci argumente mai clare; daca avantajul dezvoltatorilor imobiliari este echilibrat de cel al beneficiarilor (si cred ca este, cu atat mai mult cu cat estimez aprox. 17.000 beneficiari) atunci lucrurile sunt acceptabile; daca preturile caselor vechi vor creste sub impactul pervers al reducerii costurilor creditelor imobiliare atunci avem o problema de eficacitate a programului;

      caracterul electoral” – desigur ca lucrul bine facut este cel mai bun motor electoral;

      accesul la credite al unor solicitanţi care, în trecut, nu erau eligibili şi efectul psihologic” – e adevarat ca apropie familiile cu venituri medii si cu economii putine de momentul achizitiei primei case; costurile chiriei se transforma in rate lunare.

  5. Thomas Crown says:

    Andreea,
    iti propun sa ne prezinti un punct de vedere cu cea ce se intampla ziele acestea in economia romaneasca (situatia cu salariile, programul “Prima Casa”, rrambursarea de TVA in 45 de zile s.a.). Daca consideri ca sunt si alte subiecte legate de situatia economica de astazi te rog sa nu eziti in a iti spune parerea.
    multumesc,

  6. Bibliotecaru says:

    @ Andreea Vass
    Stimată doamnă,
    Vă propun o problemă mai grea, dar, cred eu, destul de importantă şi de maximă importanţă pentru România în aceste momente. După cum probabil aţi sesizat, eu cred că în cazul României lucrurile merg prost în principal din două cauze:
    1. Organigrama statului român este ocupată majoritar de oameni care nu au expertiza necesară postului respectiv, mai ales în cazul posturilor multi-domeniu (de exemplu cele care necesită cunoaşterea politicii, a administraţiei fiscale, a dreptului şi a economiei).
    2. Organigrama statului român este ocupată majoritar de oameni care doresc ca puterea dată de postul ocupat să fie mai mare decât cea definită instituţional.

    Ce soluţie aţi vedea pentru îndepărtarea acestor două cauze; cum aţi rezolva problema numirilor politice justificate inoportune şi înlocuirea lor cu cadre pregătite şi cu expertiză în domeniul numirii şi cum vedeţi sancţionarea acaparării puterii excesive?

  7. M says:

    Draga Andreea,

    Iti arat niste cifre si o sa te rog sa imi spui parerea ta sincera. Am facut o comparatie intre executia bugetara pe primele 4 luni din 2008 si din 2009 (cele mai recente date disponibile) si am comparat cheltuielile de personal si cheltuielile de capital. Uite cum stau lucrurile:
    Cheltuieli de personal: plus 50% anul acesta, fata de 2008;
    Cheltuieli de capital: minus 25% anul acesta, fata de 2008.
    Intrebarea mea retorica ar fi: cat de sila ti se face citind aceste cifre, in contextul in care incompetentii guvernului Boc vorbesc de majorarea impozitelor si eventual eliminarea cotei unice, ca sa intretina acest huzur, aceasta risipa, aceasta mizerie?

    Multumesc anticipat!

    PS: excelenta initiativa cu “stau si ascult si raspund”, esti probabil singura din Guvern care (poate) face asta, imi e din ce in ce mai clar de ce devii antipatica in cercurile “inalte”. Toata stima,
    M

    • Andreea Vass says:

      M,
      La patru luni lucrurile arata cumplit din cauza pierderii demarajului dat de aprobarea bugetului, din cauza instalarii noilor numiti si a cresterii salariilor in administratia publica in doua transe in anul 2008: cu 4,5% in aprilie si cu 5,5% in octombrie. Toate s-au rasfrant asupra excutiei bugetare. Vestea buna este ca in ultimele trei luni, ponderea cheltuielilor cu personalul in BGC a scazut de la 9% in PIB in martie, la 8% in PIB in aprilie si la 7% in PIB in mai. Investitiile publice par acum a fi turate, adica in T2 si T3 pentru intregul an. Avem de cheltuit 20% pentru investitii din cheltuielile bugetare totale sau 7% din PIB. Pentru o evaluare serioasa a schimbarilor in structura bugetului sau a consumului populatiei astept comunicatul INS (6 iulie) si lucrarea “Veniturile si consumul populatiei” (29 iulie).

  8. Andreea Vass says:

    Liviu,

    E relevanta si amuzanta postarea de pe youtube. Iti multumesc.

    Decizia trecerii podului alaturi de PRM nu ma incanta. Este ca in cazul unui copil/al sotului care mai face cate o bocoana, dar ii ierti pentru ca sunt familia ta. PDL ramane in continuare cea mai decenta familie politica in termeni comparativi.

    Nu am imbratisat nici ideea aliantei cu PSD, desi am avut argumentul votului romanilor ca sa o inteleg. Am inghitit-o ca pe o bila metalica si ma rusinam in fata electoratului care imi cerea justificarile de rigoare: nu puteam sa indrept degetul acuzator spre cetatenii care au ales sa voteze in aceasta maniera. Un guvern minoritar in vremuri care reclama decizii politice, economice si sociale severe nu ar fi avut sorti de izbanda.

    Cert este ca demnitatea, onoarea, moralitatea politica, verticalitatea profesionala au un traseu al naibii de greu de parcurs in societatea noastra atat de degradata etic si moral. Atata timp cat populatia ramane inerta la astfel de aliante politice, atata timp cat unii isi vand votul sau se lasa transportati in grup la urna de vot, vom continua sa asistam la actiuni strategice temporare de acest fel. Nu mai cred demult ca vina apartine in exclusivitate politicienilor.

  9. Andreea Vass says:

    Bibliotecaru,

    Constientizez si ma doare realitatea pe care o invoci.

    Mai intai de toate, politica de cadre trebuie urgent revizitata in interiorul partidelor, unde ar trebui sa functioneze constant guvernele din umbra, pe principiul comisiilor de specialitate. Lipsesc aceste bazine fertile:
    - de idei/politici publice, finisate si temeinic pregatite,
    - de oameni poltici specialisti racordati la realitate si la dinamica domeniului de interes.
    Ce sa mai vorbim despre comunicarea politica eficienta odata numit/a intr-o functie?!

    In al doilea rand, in administratia publica ar trebui sa se redefineasca:
    - scopul si obiectivele institutiilor publice cu scopul simplificarii si transparentizarii procedurilor administrative,
    - atributiile personalului, normarea posturilor, evaluarea calitatii muncii si a programelor de personal derulate,
    la care sa se adauge rapid legea responsabilitatii ministeriale si fiscale.

    Multe propuneri care palesc in absenta vointei politice si a asumarii acestei transformari pe termen lung. Astept si propunerile voastre.

  10. Bibliotecaru says:

    @ Andreea Vass
    Am să dau exemplu la vârful României, nu pentru că în alte părţi ar fi altfel, dar este interesant că nici măcar vârful nu scapă de astfel de probleme…

    La ştirile de ieri l-am auzit pe domnul preşedinte la o întâlnire dintre ministerul Transporturilor, reprezentant de dl. Berceanu, şi patronatul interesat de construcţii de infrastructură. Domnia sa spunea ceva de tipul… guvernul va face investiţii în domeniul transporturilor dacă dumneavoastră veţi plăti dările către stat şi datoriile către celelalte societăţi comerciale.

    La ştirile de astăzi (ieri nu am mai avut puterea să ascult altă ştire decât cea cu domnul preşedinte), domnul Boc spune că va ierta pentru 6 luni firmele care au datorii la stat dacă îşi plătesc dările pe care le au la zi.

    Ce fel de relaţie este între preşedinte, premier şi firme? Parcă privesc la un fel de negociere în lipsa legii. Nu ştiu cum este pentru alţii, dar pentru mine este halucinant. Este ca şi cum preşedintele şi premierul ar spune, “vă dau bani de buzunar, măi firmelor, dacă sunteţi cuminţi şi faceţi ce spunem noi”. Dacă firmele care câştigă licitaţiile de infrastructură nu se vor agita să plătească taxele şi impozitele sau nu vor rambursa în termenul contractual banii către subantreprenori, ce se va întâmpla suplimentar ca urmare a “rugăminţii” preşedintelui? Le va da cineva la palmă cu rigla? Iar dacă cei “amânaţi” pentru 6 luni nu vor fi apoi la zi cu plăţile, ce le va face premierul, le va închide firmele, îi va aresta pentru înşelăciune? Nu mai vorbesc despre obsesia mea cu simularea măsurilor economice (personal nu cred o clipă nici că antreprenorii îşi vor plăti cu celeritate datoriile financiare şi nici că o măsură de amânare de plată pe o perioadă de 6 luni va duce la însănătoşirea acelor firme), dar aici, în această formă de “negociere”, nu mai vorbim despre instituţii şi nici despre respectarea legii, aici vorbim de angajamente “pe cuvânt”, mai potrivite afacerilor din spatele blocului.

    Să nu se înţeleagă că am ceva cu preşedintele sau cu premierul, ori pro sau contra unui partid. Astfel de episoade sunt absolut peste tot, în toate zonele puterilor statului român, parcă însă la vârf sunt mai cutremurătoare.

    Eu mă simt ca un pasager al Titanicului. Căpitanul este anunţat că există un iceberg în faţă şi vaporul este în pericol să se lovească catastrofal, iar el nu crede că pot exista aisberguri la o latitudine atât de sudică… Mai mult, căpitanul crede că Titanicul este un vapor atât de mare şi de măreţ încât este mai presus de catastrofe. Sigur, acum ne gândim altfel, numai că ei gândeau înainte ca Titanicul să fie pe fundul oceanului. Trebuie ca România să se scufunde ca să înţelegem că maturitatea clasei politice este absolut necesară în acest moment?

    Dacă aveţi nevoie de ajutor, atât cât pot da eu, cu o idee, cu susţinere, cu promovare, în efortul de a lua măsurile despre care vorbiţi de mai sus, nu trebuie decât să-mi spuneţi. Oricine face ceva spre binele României mă are în galeria sa de susţinători.

  11. roxana says:

    Deoarece vad ca ati abordat si tema votului fraudat, intreb :

    De ce guvernul nu face nimic pentru ca la scrutinurile viitoare sa se poata vota cu carte de alegator? Ar diminua mult vicierea votului. De Registrul Electoral ce se mai aude?
    Inteleg sa ne plangem cand suntem in opozitie, dar daca suntem la putere numai lipsa de vointa politica este explicatia inactiunii.
    Fraudarea procesului electoral din ce in ce mai evidenta descurajeaza electoratul de buna-credinta.

  12. M says:

    Ok, atunci refacem discutia dupa ce avem disponibila executia la 6 luni si apoi, din luna in luna. Daca ma intrebi pe mine, nu astept schimbari in bine. Stiu ca startul a fost lent din cauza bugetului pe anul trecut, dar asta nu pare sa fi oprit desfraul cheltuielilor de personal…

  13. Katrina says:

    Andreea,

    Consideri ca a fost utila infiintarea ministerului Turismului acum ? Incearca sa dai punctul de vedere al economistului si nu al consilierului…..

  14. Bogdan says:

    Eu am mai multe intrebari :D :

    1. care sunt factorii care intretin pasiunea Dvs. pentru economie iar in contextul in care intalniti “cozi de topor ” cum reusiti sa va mentineti flara interioara vie si sa mergeti mai departe ?

    2. in contextul in care masurile anticriza s-ar fi implementat la modul serios la inceputul anului am fi reusit sa evitam posibila contractia de 9% din trim. 2 ?

    3. credeti ca Dn. Stolojan a anticipat haosul ce urma sa vina (institutii publice+economie) si a preferat sa evite asocierea numelui cu guvernarea in timp de criza

    In concluzie as vrea sa subliniez o idee si anume faptul ca am vazut in randul politicienilor nostri gandirea conservatoare ( de broasca testoasa ) cum ca Romania nu va iesi singura din criza ci odata sau dupa ce economiile mari incep sa isi revina ( de parca se asteapta ca economia lor sa creasca cu 4-5 % pe an )

    Si as vrea sa subliniez cateva aspecte in ce priveste SUA :
    1. incepand din 2012 generatia “baby boom” incepe sa iasa la pensie deci consumul va incepe sa scada si mai mult
    2. facandu-se o serie de corelatii cu piata imobiliara din Japonia anilor ’90 exista posibilitatea ca sectorul imobiliar din SUA sa fie pe un trend descendent in urmatorii 4 ani deci si sectorul bancar si nu numai se va confrunta in continuare cu probleme .

    Productivitatea muncii in Romania este la jumatate din media UE iar dupa cum spunea Ricard Farmer “Diferenta dintre o tara bogata si o tara saraca este data de managementul si managerii ei”

    De ce nu se incearca cresterea performantelor si productivitatii muncii din sectorul public dupa modelul Jack Welch (in fiecare an sunt concediati 10 % din angati in urma evaluarilor iar pentru posturile vacante se organizeaza concursuri ) , mai ales ca unii manageri din mediul privat sunt tentati sa migreze la stat :
    http://www.capital.ro/articol/de-ce-managerii-din-mediul-privat-sunt-tentanti-sa-migreze-la-stat-120929.html

    iar in felul acesta ar putea fi absorbiti si tineri de valoare ce isi finalizeaza studiile , in felul acesta evitandu-se migrarea fortei performante de munca catre alte economii si aducerea unui suflu nou in institutiile publice . Nu mi se pare normal ca functiile din sectorul public sa fie pe viata indiferent de performante si productivitate … daca sunt incompetenti sa se recalifice .

    As vrea sa mentionez ca in Romania criza a fost adusa mai mult de mass media dupa principiul ca aduce rating dar in momentul in care au inceput sa le scada veniturile din publicitate au inceput sa o si simta… de ce stirile despre criza nu au fost insotite de solutii anticriza la nivel microeconomic nu ii inteleg.

    Marea problema a acestei crize financiar-economice este ca asteptam sa revenim din nou la mediul anului 2007 cea ce cu siguranta cu nu se va mai intampla decat peste multi ani (acest luru se vede in piata imobiliara : cum a intrat in vigoare programul “Prima casa” cum au crescut preturile cei care se aflau sub pragul de 60 000 euro ) deci fie ne adaptam si schimbam strategia si modul de business fie terminam si ultimile resurse pe care le mai avem si murim .

  15. Andreea Vass says:

    Roxana,

    Sunt in total acord cu cele declarate de tine. Am sustinut public aceeasi idee, insa nu dispun de pedala necesara pentru a frana frauda electorala decat in propria mea ograda.
    Presedintele Traian Basescu a cerut expres introducerea calculatoarelor in toate cele aprox. 17.400 puncte nationale de vot si elaborarea Registrului Electoral. Nu stiu sa-ti spun in ce stadiu se afla acest proiect. Nici macar daca a fost demarat serios. Am sa-i intreb pe colegii mei consilieri care au astfel de atributii.

  16. Andreea Vass says:

    Katrina,

    Infiintarea Ministerului Turismului a fost de bun augur. O simpla agentie nu avea forta necesara pentru a aduce avantajul comparativ romanesc dat de turism la rang de prioritate 0. Succesul sau va fi dat de continutul si modul de aplicare a strategiei nationale care se pregateste in domeniu.
    Multe decizii au fost binevenite. Atractia mediatica a dnei Udrea aduce reflectoarele si asupra unui domeniu grav neglijat, care s-a dezvoltat pana acum precum o amiba.
    In schimb, tichetele de vacanta nu le gasesc bine-venite nici economic, nici social, nici politic pentru actuala perioada. Mai intai de toate pentru ca sunt acordate personalului din administratia publica, incercandu-se o impulsionare a cererii. In al doilea rand, problema turismului romanesc este pe partea de oferta – calitate si diversitate a serviciilor – si nicidecum pe cea de cerere. Sunt consumator turistic de iarna si nu gasesc partiile de skii necesare pentru a-mi satisface placerea. Nu ai loc sa pui un ac pe partiile din Romania in plin sezon. Sunt consumator turistic de vara si ma deranjeaza supra-aglomeratia si preturile excesive de pe litoralul romanesc. Or, aceste preturi sunt necompetitive tocmai pentru ca cererea este mai mare decat oferta. In al treilea rand, turistii romani continua sa-si verse mare parte din venituri in conturile straine, deci cerere e berechet. As investi masiv pe zona de oferta, in calitate si in diversificare, si nu as mai irosi nici un banut pe alte proiecte.

    PS: Dezagreez ideea tichetelor de vacanta in egala masura cu tichetele de masa. Alt business, alta forfota.

  17. Andreea Vass says:

    Bogdan,

    1. Curiozitatea si indrazneala nu raman nepedepsite. Esti rapid taxat ca indraznesti sa gandesti. Chiar daca este in binele celor din jur? Nu conteaza! Esti rapid catalogat drept nesabuit, ironic, impertinent, chiar provocator. Ne e frica! Suntem cocosati de responsabilitatea prezervarii unei lumi pline de chibiti si scopiti. Ne e frica nu doar de idei, de economie, dar si de femei.
    De ce economie? Pentru ca imi plac cifrele. In spatele lor se ascund oamenii. Se ascund comportamente umane, greu intuibile, permanent surprinzatoare. Am ales un drum greu de asfaltat in Romania: drumul dinspre economie politica spre politica economica. In realitate, este o expeditie pe care ori de cate ori o repeti intalnesti noul. Uneori frustrarea, alteori miracolul.
    De ce continui? Pentru ca vreau sa asfaltez acest drum. M-am saturat sa aud vocile plictisitoare ale neprofesionistilor care vorbesc oricand, orice, oricat. Care nu cunosc sensul cuvintelor “nu am competente in acest domeniu”, “nu stiu” sau simplul “multumesc pentru aceasta sansa”. Simt ca pot sa fac lucrurile un pic mai bine, cu temeinicie si cu mult curaj. Cand doare sau cand obosesc imi plivesc si-mi ud idealismul, ma ridic si merg mai departe.

    2. Nu. Masurile anticriza ar fi trebuit sa aiba natura preventiva si sa fie asumate in toamna anului 2008 pentru a-si arata efectele in cresterea economica din T2. Masurile care se iau acum isi vor arata rezultatele intr-un decalaj temporal de circa jumatate de an. Economia nu reactioneaza ca un arc, cu exceptia situatiei in care crapa :)

    3. Cred ca da. Dar nu cred ca a evitat asocierea numelui sau cu aceasta guvernare, ci ca a inteles ca o alianta cu trei piloni decizionali intra mult prea repede in blocaj. Sa ma explic. Acum sunt doi: PDL si PSD, in care cei doi presedinti de partide sunt purtatorii de interese politice. Un al treilea pilon, in care Prim-ministrul nu este unul dintre presedintii celor doua partide, ar fi desenat un triunghi decizional imposibil de gestionat pentru stilul tehnocrat al domnului Stolojan.

    4. De ce nu aia sau ailalta? Pana la proiecte geniale avem de corectat cateva lucruri care frizeaza bunul simt si elementarul productivitatii muncii, al responsabilitatii cheltuirii banului public si al economisirii. As arde etapele daca s-ar putea. Sa spunem totusi “mersi” ca inca nu am descoperit un angajat in administratia publica doar la pensionare, dupa ce a incasat salariul timp de 40 de ani dar nimeni nu l-a vazut la fata, asa cum au patit italienii acum vreo 20 de ani :)

  18. Bogdan says:

    De multe ori am impresia ca ne invartim intr-un cerc vicios , mai mic sau mai mare dupa caz iar incercarea rezolvarii unei probleme scoate la iveala o noua necunoscuta in ecuatie … sau parca avem o ecuatie cu prea multe variabile si prea putine constante . La fiecare pas te lovesti de noi si noi situatii care te abat de la target-ul stabilit . Ajung sa cred ca Romania nu se va schimba chiar daca se va schimba o mare parte din clasa politica , chiar daca urmeaza sa avem noi legi , noi persoane in randul persoanelor de pe pozitii cheie intrucat societatea in ansamblul ei are un sistem de valori eronat , gresit … cred ca ar trebui creeat un curent , o stare de spirit care sa ii mobilizeze pe oameni in directia practicilor sanatoase , a unui model sanatos de viata personala/profesionala alfel putem sa luam decizii peste decizii si sa dam legi peste legi , una mai buna ca alta ca daca nu rupem acest cerc nu rezolvam nimic iar aici cred ca se poate face brusc , lucru ce ar putea fi dureros pentru unii sau lasam societatea sa se aseze de la sine si sa se sedimenteze in timp dar imi e frica ca va dura prea mult timp iar in acest timp cel mai mult vor avea de suferit tot cei curiosi si indrazneti .

  19. Bogdan says:

    Da … cred ca societatea noastra are nevoie de modele , de valori , de povesti de succes si de un cadru sanatos in care ele sa se poata dezvolta si evolua si de o terapie soc prin care sa se transmita un semnal ca este timpul sa tratam la modul serios lucrurile caci printre pacatele romanilor se numara si superficialismul
    De exemplu in 2007-2008 aparuse un articol care scotea in evidenta faptul ca desi in Romania era cea mai mare migratie a fortei de munca din UE , romanii care lucrau in tari ale UE erau apreciati de catre manageri pt ca sunt muncitori , seriosi , loiali , etc. Iar faptul ca desi in Spania rata somajului era de peste 17 % totusi muncitorii romani nu s-au intors in masa asa cum se astepta iar conform BNR banii trimisi de romani in tara comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008 sunt cu 15 % mai putini deci nu avem de ce sa ne speriem

    • Andreea Vass says:

      Bogdan,

      Iti raspund la fel ca si lui Dan la o postare anterioara:
      Pesimismul nu a ajutat la nimic, pe nimeni, niciodata. Asa ca nu avem de ales. Calea corecta este optimismul si entuziasmul schimbarii sau macar cea a tentativelor repetate de schimbare. Mie imi curge prin vene acest entuziasm si chiar nu il pot stavili.

  20. Katrina says:

    Andreea,

    In general, in timp de recesiune, orice guvern, investeste masiv in infrastructura, pentru stimularea creerii locurilor de munca si nicidecum in investitii pe termen lung, pentru ca trebuie sa recunoastem ca roadele bugetului (cam mare) alocat pentru turism nu se vad decat in cativa ani, cu conditia ca intre timp sa se investeasca si in infrastructuri, ceea ce deocamdata nu se prea vede. Se cheltuiesc milioane de euro pentru atragerea turistilor straini, care aduc bani noi in tara, fara sa ne asiguram ca serviciile oferite corespund cu asteptarile lor, ori pe un strain cu posibilitati materiale cu mult mai substantiale decat ale autohtonilor, nu poti sa’l pacalesti de doua ori, mai ales in epoca youtube…..
    “Jmecheria” cu tichetele de vacanta si turismul ecumenic sunt doar bomboane electorale, apa rece pentru imbatat electoratul.
    Nu este de datoria statului sa promoveze turismul ci a agentilor economici, ei fiind principalii interesati . Daca statul le aduce turistii pe tava, de ce s’ar mai interesa de calitatea serviciilor ? Datoria statului este sa se asigure de colectarea impozitelor si taxelor si bineinteles, de sanatatea publica.

  21. Patrick says:

    Care este opinia dvs. cu privire la proiectul de la Roşia Montană?

  22. liviu says:

    “optimismul si entuziasmul schimbarii”…
    dar schimbarea e contra status-quoului… e impotriva establishmentului (din care acum faci si tu parte)….e impotriva alora care conduc azi romania…daca se schimba ceva, ei vor pierde…ei sunt mari adeversari ai schimbarii…
    daca vrei schimbare…te pozitionezi automat in opozitie cu actualul establishment….
    e greu sa fii si calare si pe cal..si la curte si un uzurpator declarat…
    tocmai asta e riscul…renunti la o relatie de colaborare cu cei care vrei sa ii schimbi si lupti contra lor…riscul e sa pierzi…
    nu poti fi si in guvern si impotriva guvernului….iar daca esti in guvern, nu poti schimba nimic pentru ca logica lucrurilor e impotriva schimbarilor de substanta…
    asa a fost mereu…daca fiul nu e de acord cu tatal sau, pleaca de acasa pe drumul lui…
    aia care nu erau de acord cu regimul unuia, pleacau de la curte, isi faceau o armata si atacau…puteau sa moara in pustiu, puteau sa isi piarda capul…sau putea sa castige mai mult sau mai putin glorios o confruntare deschisa…sau puteau sa ramana la Curte, sa mearga pe culoare, sa astepte,in umbra etc…sa ia un alt tip de risc…
    smecheria e ca in Romania nimeni nu e contra actualului establishment…cine sunt rivalii cartelului PDL-PSD-PNL-Udrm(putem baga si prm-png ca tot sau aliat acu)? sunt aceeasi oameni care, in diverse formule, controleaza parlamentul, guvernul alte alea…ei nici nu se bat intre ei pana la capat…au un sistem electoral proportional in care fiecre ia cate ceva si apoi guverneaza impreuna…nu e “care pe care”…e “care cu care”…

    schimbarea e tocmai impotriva acestui sistem oligarhic(in mare, numele celor 33 de europarlamenari, spre exemplu, s-a stabilit de cativa si s-a stiut inainte de alegeri)… se stie cine are de fapt puterea reala in romania…

    meciul nu PSD vs PDL vs PNL etc…meciul real e impotriva sistemului girat de PSD-PNL-PDL etc..
    asta e problema (practica) complicata de rezolvat…

    • Andreea Vass says:

      Liviu,

      Nu cred ca este tocmai asa, desi intr-un punct convergem repede: schimbarea institutionala nu vine din interior.
      Pe de alta parte, schimbarile majore cred ca vin sub bageta unor lideri puternici care au parghiile decizionale la indemana. Altfel, e ca si cum ai spune ca Thacher sau Merkel sau Maier (ma rezum la exemplele de gen feminin :) ) ar fi trebuit sa ramana in opozitie pentru a face “ceva”. Ce au facut aceste personalitati? Au convins mai intai ca merita sa fie urmate si sustinute.

  23. s-v says:

    Am mai scris odata un comentariu la un articol al tau pe ziare.com.
    Explica-mi si mie de ce statul se incapataneaza sa dea bugetarilor salarii individuale, desi habar nu are ce performante are nea Gica, bugetar la Urlati. Mult mai simplu ar fi sa dea unitatilor si institutiilor bugetare salarii globale, fctie de nr de elevi, nr de paturi in spitale, de contribuabili la fisc, etc. Atat cat are, nu mai mult. Si poate stabili raportul intre salariul minim si cel maxim (1/15). Apoi e treaba managerilor acelor institutii sau unitati sa faca economii, sa dea afara personal daca vor salarii mai mari, sa atraga si alte fonduri, etc. Mi se pare asa de simplu incat consider o prostie ca nu se aplica. Guvernul ar scapa de presiunea sindicatelor pe care le-ar trimite la plimbare “pe teren”. De ce nu se aplica?

    • Andreea Vass says:

      S-V,
      Salarizarea in administratia publica nu poate sa respecte aidoma principiile salarizarii din afacerile private. De pilda, un medic de garda trebuie sa fie platit indiferent daca are pacienti sau ba.
      Nu stiu unde ai inteles ca se vorbeste despre salarii individuale, atata timp cat Legea salarizarii unice incearca sa construieasca o grila de salarii echitabila intre profesii si intre nivelele de calificare in aceeasi profesie. Tot stufarisul de bonusuri, sporuri, prime si alte forme de remunerare nu trebuie sa depaseasca 30% din salariul de baza. Or, pana in prezent, nu de putine ori, ele reprezentau chiar 60% din veniturile totale salariale, acordate exclusiv pe criterii personale, dependente de managerul institutiei gazda.
      Sunt de acord cu ideea normarii fondului de salarii la nevoile locale, dar asta trebuie sa se faca urmarind definirea clara a atributiilor, normarea posturilor, masurarea calitatii muncii si a gradului de satisfactie a cetatenilor. Nu cred ca asta o poti lasa la latitudinea managerilor locali. Teoretic, propunerea ta suna excelent. Practic, independenta institutionala data de descentralizare si dereglementare a fost atat de prost inteleasa in Romania incat ne-am trezit cu enormitati. Independenta trebuie asociata cu responsabilitatea. Ei, cum rezolvi partea a doua?

  24. Andreea Vass says:

    Bogdan, Liviu si tuturor celorlati,

    Va redau un text care te readuce repede in realitatea cotidiana, scris de catre Serban Huidu, pe 8 iunie 2009

    Va acuz! (de ce m-am săturat de România)

    Am folosit în titlu două sintagme: una este titlul celui mai cunoscut manifest al tuturor timpurilor semnat de Emile Zola, iar cel de-al doilea e mult mai recent, şi a creat panică pe vremea lui Iliescu, când un grup de intelectuali ardeleni, în frunte cu Sabin Gherman, declarau tare şi răspicat că s-au săturat de patria mumă! Am să dezvolt putin, chiar dacă nu mă pot compara nici cu Zola şi nici nu-mi iau câmpii să mă retrag la Monaco , unde să-mi trăiesc liniştit viaţa, îngurgitând o rentă viagera de urmaş de la vreun soţ miliardar!

    Mă enervează în tara asta mizeria, mucurile de ţigări aruncate pe geam la stop, rahaţii şi lătrăturile câinilor proprietate personala sau vagabonzi, blocurile cu apartamente mici şi înghesuite, cu maşini mai scumpe decât apartamentul parcate în faţa lor. Mă copleşeşte mirosul de ghenă din verile fierbinţi, casele care se învârt după soare, dar care au nişte desfundături de străzi în faţă şi ostentaţia cu care potentaţii îşi plimbă maşinile de sute de mii de euro pe străzile fără noimă, dar cu borduri, ale patriei.

    Mă exasperează ca nu avem autostrăzi, drumuri, căi ferate, infrastructură în general, dar suntem plini de lucrări şi pasaje inutile, cu care băieţii deştepţi găuresc bugetul. Îmi plesnesc venele în cap când realizez că ne-au minţit ani şi ani, cu realizări măreţe, pruneţe şi mălăieţe, iar în realitate nimic din indolenţa noastră milenară nu s-a schimbat. Ba mai mult, ne mint în continuare cu zâmbetul pe buze: nu e aşa, domnu’ Berceanu, că faceţi 832 de kilometri de autostradă până în 2012? Hai sictir, că ne insulţi inteligenţa!

    Mă scoate din minţi că şi-au făcut un renume din şpaga încasată, că suntem o ţară cu corupţie fără corupţi, dar cu spectacol de circ la DNA, cu o justiţie fără scrupule, dar cu un simţ tactil al dracu’ de dezvoltat. Simt că am un Nagasaki în cap când văd un ghiolban înjurând o femeie, pentru simplu motiv că e la volan, sau când băieţii de băieţi sparg în cluburi cu târâturi siliconate milioanele furate de taţii lor cu ajutorul sistemului ticăloşit! La munca, mă luzărilor, nu la tras pe nas praf cumparat, fireste, din milioanele făcute pe mustaţa lu’ ăl bătrân, ori din pădurile exportate de guzganul rozaliu senior!

    Îmi vine să urlu când plătesc impozitele ca boul, pentru a primi în schimb spitale infecte, unde în 2009 încă se face hepatită de la transfuzii sangvine şi în care-ţi plăteşti şi simpla aspirină. Tot pentru impozite plătite suntem răsplătiţi cu un învăţămant în care ministrul garantat de un analfabet notoriu interzice sportul, mişcarea şi teoria evoluţie pe motiv că sunt inutile.

    Mă uit cu greaţă la emisiunile politice, cu realizatori libidinoşi şi sceleraţi, care pupă în cur patronii tv şi interesele lor fără pic de demnitate şi moralitate. Mi se face rău când văd preşedinţi plângând la comandă sau şefi de partide “suferind” lângă pensionari, din vârful piramidelor de bani pe care uită să-i pună în declaraţiile de avere! Mă sufoc de indignare când un cioban cu 2 clase şi fără nici cea mai elementară noţiune de bun simt roteşte miliardele şi grohăie grobian în fiecare seară la televizor ce “salvator al saivanului” şi ce “buricul pământului” e el! Marş mă la pârnaie de unde ai ieşit, oligofren ce esti, şi pe celălat tribun trimite-l la balamuc, unde-i e locul!

    Mă revolt când văd pipiţe întreţinute, pline de ifose, sugând banii miliardarilor de carton sau piţipoance pe post de “noua clasa politică”. Îmi fierbe sangele în vene când impostura atinge cote maxime. Vreţi un exemplu? Veniţi în Bucureşti să vedeţi cum a reuşit chirurgu’ (care are mai nou gânduri să devină preşedinte) să pună tot oraşul pe butuci, cu concursul celorlalţi primari, la fel de
    “pricepuţi” ca el!

    Mă satur de România imediat ce deschid televizorul şi văd defilând în curul gol ciumace şi naomi, sau cum caută lobotomizatul de ogica rămăşiţele Elodiei. De rostogolorile urduroase ale nichitei pe asfalt, în cautarea unei sinucideri nesigure nu mai spun nimic, că şi aşa face domnu ’Dan banu’ grup de pe urma nefericiţilor care încă-l cred “amărâtul” de serviciu şi patronul “televiziunii poporului”. Şeful televiziunii popoului, mă nagâţ de Caracal, asta eşti!

    Îmi provoacă repulsie să văd la ştiri cum Esca îi prezintă pe guţa şi adrian piticul minunat încasând bani fără număr pentru tanguirile jalnice. Bani pe care-i strâng cu sacii, şi pe care nu plătesc nici leţcaie de impozit. Că “impozitele e pentru fraieri”, nu pentru “minoritatea discriminată”, supus stereotipurilor, şi pe care am exportat-o cu succes în toată Europa, de ne spun ăia Gipsyland, nu România!

    Toate acestea mă distrug incet, şi VĂ ACUZ PE VOI, cei care sunteţi la fel de oripilati ca şi mine de ceea ce se întâmplă, cei care gândiţi că maine copilul vostru trebuie să se mute în altă ţară pentru o viaţă normală, VĂ ACUZ că intoarceţi capul şi suportaţi cu stoicism toate porcăriile astea care vă omoară câte un pic în fiecare zi. VĂ ACUZ că vă complaceţi în mlaştina asta, din care ştim sigur că nu avem scăpare! Pentru că vedeţi voi, nimic nu e mai plăcut pentru scârbele descrise mai sus decât nepăsarea şi indiferenţa celor cu bun simţ!

    Ce ziceţi? Inventam partidul bunului simţ? Din păcate, mă uit la mine, mă uit la voi şi tare mi-e teamă că nimeni nu o să plătească vreo cotizatie in partidul asta. Trist, dar adevărat. În România asta, eu nu mă mai regăsesc demult, traiesc doar cu speranţa, utopică evident, că vom reusi să facem o ţară paralelă în care lăturile şi ororile care ne distrug să dispară!

    Noapte buna, România, oriunde te-ai afla!

  25. s-v says:

    “masurarea calitatii muncii si a gradului de satisfactie a cetatenilor. Nu cred ca asta o poti lasa la latitudinea managerilor locali.”

    Si asta o face guvernul de la Bucuresti pt. toata tara? Iti dai seama de enormitate?

    Cred ca n-am fost clar. Si viitoarea lege a salarizarii este tributara conceptului comunist de salarizare dupa grade si vechime. Care nu sunt conditii nici necesare nici suficiente pt. o prestatie de calitate. Exista tineri excelenti, care in sistemul viitor de salarizare vor avea salarii mici, si salariati mai in varsta, care la adapostul gradelor si vechimii iau salarii mari dar nu fac mai nimic.

    Pe de alta parte sistemul de salarizare, asa cum este in viitoarea lege nu incurajeaza economia. Am atatea posturi, guvernul trebuie sa-mi dea atatia bani. Ca atare sunt motivat sa mentin cat mai multe posturi, sa obtin cati mai multi bani de salarii. Chestia cu normarea o smecheresc eu: cati mai multi mp de curatenie, clase cu cate 7-8 copii, desi in catalog sunt trecuti 25 dar nu vin la scoala, etc. Stiu o scoala cu 42 de salariati nedidactici la 100 de profesori. Si statul plateste, plateste…

    “Practic, independenta institutionala data de descentralizare si dereglementare a fost atat de prost inteleasa in Romania incat ne-am trezit cu enormitati. Independenta trebuie asociata cu responsabilitatea. Ei, cum rezolvi partea a doua?”

    In primul rand ca n-o rezolvi cu “responsabilitatea” de la centru, care nici aia nu prea exista. Pur si simplu ii lasi ia innoate cu banii pe care ii ai. Acei manageri care se descurca din prima, f. bine, dac nu, invata, sau ii dai afara si pui altii mai buni.

    E uluitor cum nu se intelege ca pe aici se scurg bani cu nemiluita, ca nu puneti managerii locali in situtia de a se descurca cu o suma alocata dupa criterii transparente. Ce e statul, moasa comunala, sa le poarte de grija la toti? Sa-si mai poarte si singuri, cu sumele pe care le aloca statul din ce are.

    Altfel, o sa ajungeti in incapacitate de plata, cum vad ca la CFR a si inceput. E aceeasi chestie. Doamne fereste ca FMI, care nu e mama prostilor, sa denunte acordul cu Romania. Atunci sa te tii…

  26. s-v says:

    S-a argumentat ca asa este in alte tari, in Germania, de exemplu. Dar acele alte tari nu vin dupa 50 de ani de comunism in care nu responsabilitatea, ci lipsa ei era modus vivendi. Si in lipsa manifesta a responsabilitatii ce faci, le dai salarii cat cer? Nu, ii pui sa se descurce cu atat cat le poti da, poate le revine responsabilitatea la cap. Iar daca nu, fiecare comunitate (descentralizata) sa aiba soarta pe care o merita. De ce sa platim cu totii smecheriile unora?

  27. Bogdan says:

    Este trist cat de bine observa si descrie Serban Huidu realitatea din Romania

  28. Katrina says:

    Andreea,

    Am citit parerea ta despre Rosia Montana, unde ai dovedit ca esti un adevarat politician…….
    Nici eu nu sunt de acord cu exploatarea aurului, pentru simplu fapt ca aceleasi “venituri” se pot obtine de la FMI, fara a deranja vestigiile istorice atat de importante in viata locuitorilor de acolo. Am vazut un reportaj despre Rosia si aici in Canada. Locuitorii sunt nemultumiti din cauza relocalizarii, pentru ca va trebui sa renunte la “instalatiile sanitare” din curte in schimbul bailor din case, oferite de canadieni, iar cianura o sa distruga pajistile unde animalele “fermierilor” ( aprox 10 vite) se hranesc……Aurul a ajuns la 1000$ uncia, dar ce conteaza, daca trebuie sa ocrotim natura, in timp ce taiem padurile la greu si construim hoteluri in rezervatiile naturale si delta….

  29. Laurentiu Radu says:

    Va trimit citeva titluri aparute de curind in presa floridiana si daca doriti puteti sa le comentati. Cel mai interesant este articolul din St. Petersburg Times, asta pentru a avea o imagine a loviturii primite in urma crizei si pentru a face o comparatie cu ce-i la noi (ma refer la Romania!). Totul este pe internet si puteti gasi daca intrati pe site-ul ziarelor.

    Employment/Unemployment

    Green jobs could give lift – 07/02/2009 © Florida Today

    Career coaches put job hunt in high gear – 07/02/2009 © South Florida Sun-Sentinel

    473,000 private-sector job losses in June show signs that worst has past – 07/02/2009 © St. Petersburg Times

    These are jobs that Americans can’t find – 07/02/2009 © Winter Haven News Chief

  30. roxana says:

    Ce parere aveti despre tichetele de sanatate? Eu numai cand aud de “tichete de…ceva” mi se pare ca e ceva dubios. Vor diminua spaga din sistemul sanitar? Ma indoiesc.

    • Andreea Vass says:

      Roxana,

      Nu cunosc inca detaliile legate de tichetele de sanatate. In principiu, cred in eficienta sistemului de asigurare a sanatatii, in spitale private si publice care sa intre in competitie.

  31. Andreea Vass says:

    S-V

    “masurarea calitatii muncii si a gradului de satisfactie a cetatenilor. Nu cred ca asta o poti lasa la latitudinea managerilor locali.” Si asta o face guvernul de la Bucuresti pt. toata tara? Iti dai seama de enormitate?

    Nu cred ca este o enormitate. Ba din contra. Avem nevoie de un sistem de indicatori centralizat pentru evaluarea tuturor institutiilor locale din subordinea unui minister, respectiv de sondaje efectuate la nivel national pentru evaluarea satisfactiei cetatenilor. Doar asa poti sa compari nu doar istoric, dar si in termeni relativi eficienta institutiilor din diferite judete, transferul de bune practici din acele locuri unde lucrurile functioneaza mai bine etc.

  32. Dacian says:

    Ultimul raport Freedom House ar trebui sa dea de gandit serios societatii romane pentru ca acesta arata o stagnare la nivelul democratizarii tarii. Astfel, Romania se plaseaza pe ultimul loc in randul tarilor foste comuniste care au aderat la UE, mentinandu-se, la doi ani de la integrare, in categoria democratiilor semiconsolidate.

  33. s-v says:

    “Avem nevoie de un sistem de indicatori centralizat pentru evaluarea tuturor institutiilor locale din subordinea unui minister”

    Adica descentralizare-centralizata. Imi pare rau, dar nu gandim pe aceeasi lungime de unda. De 60 ani nu functioneaza asa-ceva. De ce ar fi posibil acum sau in viitor. Ne mai amagim inca o perioada. Asta-i tot.

    • Andreea Vass says:

      S-V

      Cred ca nu vorbim despre acelasi lucru. Evaluarile comparative impun centralizarea tarilor lumii in rapoartele mondiale, a institutiilor regionale in rapoartele ministeriale, a comunelor in rapoartele judetene etc. E simplu si nu cred ca intra in vreun fel in contradictie cu principiile descentralizarii.

  34. Bibliotecaru says:

    Apropo de “Calea corecta este optimismul si entuziasmul schimbarii sau macar cea a tentativelor repetate de schimbare.”

    Într-un roman, nu mai ştiu care, un bătrân general avea o dilemă cu stilul “haotic” de a lupta al cuiva. El spunea cam aşa.
    “Nu au pic de respect pentru metodele moderne de luptă, se văd carenţele pregătirii militare. Conform regulilor războiului, noi ar trebui să înaintăm spre poziţiile lor şi ei ar trebui să ne copleşească cu tunurile lor. În aceste condiţii noi ar trebui să ne retragem. Atunci ei ar veni după noi şi atunci bateria noastră îşi va face datoria silindu-i la rândul lor să se retragă… atunci noi vom merge spre poziţiile lor şi tunurile lor ne vor sili iar să ne retrage… şi tot aşa. Modalitatea lor de a acţiona nu respectă nici o regulă militară…”

    Ei bine, poate că timpurile în care căpitanul scotea sabia din teacă şi striga “După mine, băieţi!” mergând spre moarte cu gândul că dacă duşmanul va invada ţara înseamnă pieirea neamului… s-au cam dus. Acum duşmanul intră în ţară şi ocupă activitatea acestei ţări cumpărând tot. Astăzi principalele mijloace de producţie nu sunt nici la privaţii români şi nici la stat, ele sunt la privaţii străini. Noi suntem angajaţii altora. Cred că de aceea lipseşte entuziasmul.

  35. Bibliotecaru says:

    @ Andreea Vass
    Aţi accepta funcţia de ministru al Tineretului şi Sportului?

  36. george says:

    doamna profesoara, studentii dumneavoastra sunt interesati de ceea ca faceti la guvern. De aceea eu va transmit curiozitatile lor, adunate in timpul anului universitar:
    1. ce face un consilier de priministru?
    2. sunt luate in seama sfaturile consilierului de catre priministru? Daca da, in ce masura?
    3. cat munciti intr-o zi lucratoare? dar intr-una nelucratoare?
    4. consilierul reprezinta doar un mijloc avansat de informare sau vine si cu propuneri?
    5. e greu sa fii consilierul primului ministru?
    6. e frumos sa fii consilierul primului ministru?

  37. Bibliotecaru says:

    Eu v-am întrebat dacă vreţi funcţia de ministru… :D să nu avem pe urmă vorbe că nu v-a întrebat nimeni :)

  38. Laurentiu Radu says:

    D-va Vass, ieri PM impreuna cu un grup de aproximativ 50 de persoane au fost intr-o vizita la Fetesti. Printre altele au poposit si la Agrofam, ferma patronata de Poienaru, ruda mea. Ati lipsit din grup doar pentru ca vizita avea caracter agricultural, sau pur si simplu nu ati dorit sa participati? Si, precum a facut-o Bibliotecarul, va intreb si eu, doriti sa preluati portofoliul Sportului?

    • Andreea Vass says:

      Laurentiu Radu,

      Nu particip la iesirile in teritoriu ale PM Emil Boc.
      Nu doresc sa preiau nici un portofoliu pentru care nu am competentele necesare. A face sport din placere nu inseamna ca ai si cunostintele necesare manageriale.

  39. Andreea Vass says:

    Bibliotecaru,
    NU pentru ca nu am competentele necesare in domeniu.

  40. Andreea Vass says:

    George,

    1. ce face un consilier de priministru?

    Analize cotidiene sau strategice si propune solutii pe termen scurt, mediu sau lung.

    2. sunt luate in seama sfaturile consilierului de catre priministru? Daca da, in ce masura?

    Partial da, partial ba. Eu am obligatia sa ma asigur ca Prim-ministrul a inteles propunerea mea economica, dar decizia apartine in exclusivitate dansului. Mai apar furcile caudine decizionale date de alianta PSD-PDL.

    3. cat munciti intr-o zi lucratoare? dar intr-una nelucratoare?

    Muncesc destul de mult si in zilele nelucratoare. Cand economia iti curge prin vene nu te lasa nici sa dormi prea bine in vremurile astea.

    4. consilierul reprezinta doar un mijloc avansat de informare sau vine si cu propuneri?

    Ambele. Eu ma axez cu prioritate pe zona de cercetare si propuneri.

    5. e greu sa fii consilierul primului ministru?

    Ai nevoie de cel putin trei calitati pentru a fi un bun consilier pe probleme economice: anticipatie, curaj si caracter.

    6. e frumos sa fii consilierul primului ministru?

    E interesant. Jocul politic te iradiaza.

  41. Radu says:

    Stimata doamna Vass ,
    Inainte de toate mea culpa!
    Pana sa intru pe blogul dvs. am crezut ca toate muierile din PDL sunt cazute in cap dupa marinar si prea proaste ca sa aiba pareri proprii.
    Recunosc cu mana pe inima ca este o parere misogina chiar daca eu nu sunt misogin.
    N-am stiut despre cariera dvs. mare lucru pina acum decat ce bolboroseu blodele de pe la televiziuni fara sa se informeze.
    De accea va rog sa intelegeti parerea mea prosta despre femeile din PD.
    Primul declic s-a produs cind am vazut ca ati fost luata la omor de fata mica a marinarului ca nu pot sa-i spun europarlamentar.
    Apoi am citit ce scriu blogarii pe acest blog.O majoritate de postari de bun simt de la oameni interesanti.
    Raspunsurile dvs. au o mare calitate : au bun simt.
    Acestea fiind spuse va rog daca nu va derajeaza sa-mi raspundeti la cateva intrebari :
    1. Cum va simtiti ca femeie in primu rand si apoi ca intelectuala sa fiti colega de partid cu Cristian Boureanu?
    2. Credeti ca marlania in politica poate sa te duca departe ?. Intrebarea este de fapt un supliment la prima .
    3.Nu va simtiti un pic frustrata sa sef care clar ca nu se pricepe?
    Daca intrebarile mele nu v-au suparat va doresc sa ajungeti prin competenta acolo unde meritati ca sa imi treaca si mie scarba fata de pipitele blonde sau brunete din politica

    • Andreea Vass says:

      Radu,

      1. Cum va simtiti ca femeie in primul rand si apoi ca intelectuala sa fiti colega de partid cu Cristian Boureanu?

      Regret nespus cele intamplate si mi-e rusine de gafa colegului meu. Pe de alta parte, mi s-a parut ca e un tip sentimental, iritabil daca faci vreo referire deocheata la familia sa, in general atent cu doamnele si cu coloana vertebrala in politica. Greselile in politica nu se razbuna, ci se corecteaza. Mi-ar placea sa gaseasca si Boureanu calea potrivita.

      2. Credeti ca marlania in politica poate sa te duca departe ? Intrebarea este de fapt un supliment la prima.

      Nu. Vedeti sanctiunile mediatice si publice aplicate lui Orban, Antonescu etc. Sa trecem mai repede la problema de fond.
      Cert este ca duc o batalie surda pentru cresterea reprezentativitatii femeilor in politica romaneasca, astfel incat vocea noastra, uneori mai subtire, sa nu mai para o ciudatenie, o aparitie meteorica, nici in Parlament, nici in Guvern.
      Intrebarea mea este: reusim sa formam o masa critica a politicienilor “non-marlani”, indiferent de culoare politica, pentru a trece prin Parlament o initiativa legislativa bazata:
      - pe cota minimala distributiva de 30%
      sau
      - pe sistemul electoral proportional care sa garanteze: egalitatea de gen a candidatilor sau prezenta ehilibrata de gen in campaniile politice mediatice (cum e de pilda in Belgia)?
      Cred ca putem struni mentalul colectiv prin dezbateri serioase si prin initiative ferme care sa rupa inertia misogina. Gasesc voci in acest sens in toate partidele de pe scena romaneasca.

      3.Nu va simtiti un pic frustrata sa sef care clar ca nu se pricepe?

      NU pentru ca in politica nu ai timp de frustrari. Ridici capul, spui ce trebuie cu demnitate si mergi mai departe. Pot declara deschis ca, fara doar si poate, domnul PM Emil Boc este cel mai responsabil, decent si onest reprezentant al actualului Guvern.
      Frustrarile imi vin din alta parte: ca nu vorbesc suficient de clar si cu priza la romani (sunt adeseori acuzata de elitism), ca nu sunt o profesionista mai buna (e nevoie de solutii geniale acum, iar eu am doar solutii de bun simt), ca nu reusesc sa conving intotdeauna ca avem nevoie de o comunicare mai transparenta pe domeniul economic (aplicam politica strutului), ca nu sunt mai multi oameni tineri care sa gandeasca cu adevarat altfel si care sa aiba si curajul sa se exprime public, ca nu reusesc sa pun in aplicare un proiect mai vechi al meu, desi bazele le-am pus in programul de guvernare al PDL (CoNaCo – Consiliul National de Competitivitate). Toate acestea nu ma fac sa capitulez, ci sa lupt, sa-mi cultiv zilnic idealismul si eforturile pentru a deveni o mai buna profesionista politiciana si nu o politiciana profesionista.

  42. Katrina says:

    Andreea

    Sper ca nu tu l’ai consiliat in programul Prima Casa……..care n’are nimic de a face cu relansarea economiei, ci mai degraba cu afacerile imobiliare ale majoritatii politicienilor si sponsorilor lor…….

    • Andreea Vass says:

      Katrina,

      Recomandarile mele legate de Programul Prima Casa au fost sa acceptam si includerea caselor in constructie in prima forma a propunerii – pentru a induce competitia intre bunurile substituibile, a.i. sa nu explodeze preturile la oferta limitata a imobilelor gata construite disponibile pe piata si sa dezmorteasca incheieturile masinariei economice (efectul multiplicativ al demararii constructiilor noi). In formatul actual, gasesc acest program bine-venit. Aproximativ 17.000 de familii pot sa se bucure de avantajele sale: avans mic de 5%, TVA redus la 5%, disponibil pentru familiile in care cei doi au salarii medii pe economie, dar care nu au mai avut niciodata o casa etc. O problema care ramane inca nerezolvata tine de cei care au mostenit o optime sau o patrime dintr-o cocioaba taraneasca si care nu sunt eligibili in formatul actual al programului (fiind in co-proprietate) – in acest sens am solicitat o opinie juridica pentru o mai buna reglementare.

  43. Bibliotecaru says:

    @ Andreea Vass
    Am înregistrat cu tristeţe răspunsul.
    Sunt convins că nu aveţi exhaustiv competenţele necesare conducerii acestui minister, şi sunt convins că nimeni din politică nu le are, apreciez însă că sunteţi mai competentă decât actualul ministru, cu atât mai mult sunteţi mai competentă faţă de numele care se pare că, în lipsa acceptului domniei voastre, va veni la minister. Repet, răspunsul mă mâhneşte.

    Îmi permit totuşi să vă întreb, în afară de domeniul europarlamentar, care a trecut şi va mai veni peste cinci ani, cam ce funcţie în stat aţi dori să ocupaţi?

  44. Andreea Vass says:

    Bibliotecaru,

    Nicio functie de prima linie acum. Am nevoie de experienta manageriala publica si politica in liniile 2 si 3, de acumulare, de viziune, de realism, de actiune in forta cand imi va veni timpul. Temeinicia si entuziasmul imi sunt atuurile si evit sa se lipeasca de mine pripa si notorietatea banal construita. Credibilitatea se construieste in timp si o poti pierde intr-o secunda. Inainte de o functie legata direct de domeniul economic am nevoie de credibilitate.
    Repet: nu am cerut nicio functie in actualul guvern si toti liderii PDL cunosc bine acest lucru, iar intoxicarile presei au fost aiurea orientate de cei care aveau temeri complet nefondate.

  45. Radu says:

    Va multumesc pentru raspunsurile sincere si care m-au lamurit putin.
    Citindu-va dinou Cv-ul sunt convins ca locul dvs. nu este langa EBA si Emil si de asemenea ca o sa mia aud de dvs. (de bine) la alt nivel(sper)
    Oricum sunteti primul membru PDL pentru care am stima
    Va urez succes!

  46. Laurentiu Radu says:

    Multumesc de raspuns, ma asteptam! Un bun profesionist nu se baga chiar peste tot, motiv pentru care, in micimea mea, apreciez raspunsul. Despre vizita, v-am intrebat doar pentru ca am primit informatii destule pentru a-mi imagina desfasurarea ei. De la furtuna dezlantuita, care a ocolit doar locul unde se desfasura vizita, pina la aceiasi viermi locali, care de fiecare data cind primesc vizite la nivel inalt, se vira in prima linie. Cu Poienaru nu sunt in relatii bune, asa ca nu el este cel ce m-a informat. Pina una alta nu este important sa fii invitat la tot felul de chermeze, ci sa-ti faci treaba cu competenta. Idea ca uneori sa raspundeti participantilor de pe blog, este ceva minunat, sa va tina Dumnezeu obiceiul!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>