Despre femeile din politica romaneasca
Toata lumea cunoaste realitatea romaneasca a reprezentativitatii femeilor in scena publica si diferentele care ne despart de statele lumii si europene. Pentru cei care totusi nu stiu, fata de o medie de circa 20% femei in Parlamentele lumii sau 35% in Parlamentul European, Romania sta galanta la coada clasamentului cu 9,7% femei parlamentare. Mai trist este ca la nivelul administratiei centrale avem o singura ministra si o dinamica in scadere a numarului decidentelor la nivelul autoritatilor locale.
Concluzia? Cu actuala dinamica si cota efectiva de reprezentare a femeilor in forurile decizionale guvernamentale, centrale si locale, partidele romanesti sunt retrograde comparativ cu practicile europene, puternic ancorate in traditionalism si misoginism. Acest handicap este asumat de catre liderii PDL cu curaj si se discuta chiar in aceste zile modul in care Statutul poate sa raspunda in viitor la noile exigente. Am inaintat cateva propuneri concrete Comisiei de modificare a Statutului PDL, pe care nu doresc insa sa le fac publice pana la incheierea dezbaterilor interne. Temerile sunt pe masura cand vine vorba despre cotele de gen si va prezint argumentele de fond ale propunerilor mele.
Sunt multe argumente in favoarea sau impotriva cotelor de gen, dar practica si, implicit, recomandarile internationale de profil sunt in favoarea cotelor. Numai competenta, experienta, educatia, atitudinile favorabile egalitatii de sanse dintre barbati si femei si bunele intentii NU sunt suficiente, in pofida declaratiilor superficiale. Experientele statelor dezvoltate au probat ca procentul femeilor angajate in forurile decizionale ale institutiilor politice si publice nu va creste fara ajutorul unor masuri specifice, cum ar fi cotele de reprezentare, insotite de campanii specifice de promovare a femeilor. Asadar, sistemul cotelor intr-o democratie participativa este recomandat, fie voluntar (auto-impus), fie legiferat la nivel national (Electoral gender quota systems and their implementation in Europe – DG Internal Policies Study, CE, 2008):
• Cotele minimale de gen sunt practici legiferate in statele europene precum Belgia, Franta, Spania, Norvegia, Finlanda si, mai nou, Slovenia.
• Cote stabilite in statul partidelor politice si respectate gasim in special in state precum Germania, Suedia, Polonia sau Marea Britanie.
• Norvegia si Spania sunt singurele state europene care reglementeaza cote minimale de gen inclusiv la nivelul consiliilor de administratie ale companiilor private.
Revenind la realitatea romaneasca, imaginati-va cum ar sta pe buzele distinsilor nostri colegi decidenti, de pilda, problemele legate de absenta politicilor publice in domeniul bonelor (vedeti campania mediatica alerta dusa in anul 2009 cu privire la copiii maltratati de bone) sau a violentei domestice si a altor aspecte specifice vietii femeilor, ale copilului sau ale familiei. Cui i se potriveste o reactie pe masura? Domnilor Blaga, Videanu, Stolojan, Falca, Berceanu, Flutur, Marinescu sau Stoica? Sigur ca zambetele ne ajuta sa mergem mai departe. Adevarul este ca aceste probleme specifice au absentat inacceptabil sau au fost abordate periferic in viata publica decizionala romaneasca in ultimii 20 de ani si din pricina slabei implicari a femeilor.
Sa nu va plangeti nici de calitatea actualelor combatante caci tot domnii decidenti au hotarat care sunt cele mai potrivite reprezentante. Nicidecum libera competitie! Or, o cota minimala la nivelul partidelor politice presupune o fereastra mai larg deschisa atat doamnelor politiciene competente, cat si a celor picante din punct de vedere electoral (asa-numitii magneti electorali), incoruptibile sau impostoare, sau o combinatie intre cele patru, dar obligatoriu cu cariera politica in partidul din care fac parte – la fel cum se intampla si in randul politicienilor de gen masculin.
Asadar, sa nu cadem nici in capcana sau iluzia dominantei competentelor cand vine vorba exclusiv de femei, desi ar fi infinit dezirabila. Pragmatismul se loveste din nou de literatura internationala de profil care a dovedit ca inclinatia spre etica sociala este mai ridicata in randul doamnelor politiciene, iar inclinatia acestora spre coruptie este mai redusa. Aici cred ca nu mai zambeste nimeni. Nici chiar eu, caci in Romania orice lege a firii poate fi intoarsa cu susul in jos.
Si totusi, dominanta competentelor autentice subintelege etica sociala. Etica e o competenta esentiala a decidentilor care raspund in fata poporului, indiferent de gen. Daca alesele sau alesii nostri sunt mai etici sau etice, dar mai habarnisti sau habarniste nu am castigat nimic. Criteriile “sunt mai dragute” sau “asa zice Europa ca e bine” nu ne sunt utile defel.
In definitiv, nu sustin promovarea haotica a femeilor, care ii face rau insasi ideii de femeie politician, mai ales cand vine vorba de combinatia fatala a incompetentei si a imposturii. Aceeasi grila o sustin, de altfel, si in cazul barbatilor. Nu inteleg insa de ce toleranta romanilor pare mai mare in cazul celor din urma.
Orice persoana are dreptul sa se instruiasca si sa munceasca. Bunul meu prieten, Dan, se grabeste sa imi aminteasca ca: “Daca femeia superinstruita nu este valorificata in politica (prin functii, participare la lobby, conducere de ONG-uri – ultimele 2 sunt apanajul femeilor de fier in foarte multe tari), eficienta economica spune ca trebuie sa-si caute un alt domeniu de activitate. Daca ea nu face asta, inseamna ca fuge de productivitate.” Corect in aparenta! Pentru ca unele femei isi doresc sa se superinstruiasca si sa-si puna abilitatile in slujba bunului mers al societatii pentru ca au pur si simplu o chemare in acest sens, o inclinatie spre elaborarea de politici publice. Le pasa de ceilalti, iar asta e o calitate care nu trebuie nicidecum inhibata prin blocaje misogine sau de alta natura. Aidoma cazurilor de gen masculin, dar a caror plaja de reprezentativitate le ridica mingea mai repede si mai des la fileu.
Tags: administratia publica centrala, administratia publica locala, competente, cote minimale de gen, etica sociala, femei, impostura, legiferat, partide politice, PDL, recomandari internationale, viata familiei, voluntar











March 8th, 2010 at 1:46 pm
Andreea,de 8 MARTIE!
LA MULTI ANI!,cu stima si pretuire Octav!
p.s.ai un martisor muzical.
March 8th, 2010 at 1:47 pm
Multumesc mult, Octavian.
March 8th, 2010 at 2:58 pm
La multi ani !!! Iti doresc de departe o primavara frumoasa ,cu mult soare si multe reusite .
March 8th, 2010 at 9:33 pm
As dori sa va urez si eu un sincer La Multi Ani ! o primavara frumoasa si plina de realizari !
March 9th, 2010 at 9:02 am
Buna Andreea,
Te-am urmarit aseara la Realitatea TV in compania lui Vosganian si a dl Nica. Ca imagine ai iesit foarte bine. Daca mai pronuntai o data cuvantul somaj aproape ca-l vedeam pe dl Nica plangand.
A fost un bun exercitiu de putere, in schimb vei pierde la ideea de compasiune sociala.
Dar a fost altceva decat intrevederea cu Ponta.
Felicitari!
La multi ani pentru 8 Martie.
Larisa
March 9th, 2010 at 9:46 am
politica, cel putin romaneasca, se reduce la goana dupa locuri in functii ce pot aduce bani si relatii (asa se intimpla in protectorate), implicit la goana dupa voturile celor multi si prosti. este un mecanism care se foloseste de manipulare, de mintirea si de prostirea populatiei de cele mai multe ori cazind intr un penibil si derizoriu incredibil (doar pentru putini, nu pentru cei multi). femeile care se adapteaza acestor mecanisme sint binevenite.
ce se intimpla: avem o criza economica amplificata de niste grupuri de interese, avem citeva grupuri care experimenteaza atit crize cit si solutii economice si avem guverne care asteapta neputincioase deciziile acestora sperind ca solutiile impuse sa aduca liniste.
germania a zis greciei: daca vreti bani vindeti va insulele, bunurile….(noi avem ceva de vinzare? dobrogea…).
daca vom avea o politica si o economie curajoasa gindita de noi pentru binele nostru comun atunci ar fi si mai de salutat prezenta femeilor…
March 9th, 2010 at 11:37 am
LA MULTI ANI !
March 9th, 2010 at 1:54 pm
Mersi, Larisa. Sunt la inceput de drum.
March 9th, 2010 at 2:16 pm
ba a iesit rau, se vedea ca minti la greu cand te-a pus in fata cu declaratia lui boc
March 9th, 2010 at 5:36 pm
T.L.,
Ciudat, caci Razvan Dumitrescu a admis in pauza ca a zbarcit-o din neatentie.
Unora poti sa le spui adevarul pana nu mai respiri caci daca ei vor sa creada una nu ai nicio sansa sa-i convingi de contrariul. Nu am timp sa dezvolt evidentele elementare aici, iar daca aveti nevoie sa revizuiti declaratia dansului este publica si o puteti face de cate ori simtiti nevoia.
March 9th, 2010 at 8:44 pm
LA MULTI ANI ! O PRMAVARA CU CAT MAI MULTE REALIZARI!
Cred ca esti cea mai in masura sa cunosti din ce cauza sunt reprezentate asa de slab femeile in politica romaneasca. Raman la parerea pe care de altfel ai exprimat-o intr-un articol precedent ca doar competenta ar trebui sa primeze in ocuparea tuturor functiilor. Restul sunt doar statistici si vorbe goale. Mult succes si nu te da batuta!
March 9th, 2010 at 11:19 pm
Doru,
Multumesc.
March 9th, 2010 at 11:43 pm
In ADN-ul uman, gena “blond” este recesiva, de aceea sunt mai putine femei in politica! In consecinta, toate care biruie sunt blonde.
La fel e si cu gena “inteligent”, tot recesiva, iar urmarea este ca tot blonde se vaz(!)
March 9th, 2010 at 11:53 pm
G.NA,
Nu faceti decat sa-mi aduceti un argument in plus in favoarea propunerii unor cote. Ratiunea si competitia, competentele si valorile nu primeaza, ci vocabularul misogin, chiar obscen. Asadar, propun o gena politica sau o politica de gen echilibrata.
March 10th, 2010 at 10:04 am
V-am urmarit aseara in emisiunea Gabrielei Firea si impreuna cu sotia am constatat ca,de foarte multe ori, la unele replici ale celor doi insi invitati si ale altuia prin telefon , considerate de noi aberante [suntem doi economisti si am facut meserie mai bine de 25 ani] pe chipul dvs.se vedea o oarecare suferinta.Daca ne-am inselat este bine ,daca exista un dram de adevar va rugam sa aveti grija de dvs.,sa va straduiti sa nu va stresati ,ca in aceasta tara au existat si exista in continuare incompetenti si mitocani care se pretind atotcunoscatori precum si numerosi indivizi care nu agreeaza ascensiunea femeilor.Noi am dat acest mesaj fiind parintii a doua fete,deja acum cu rostul lor, si nu care cumva excesul de munca si stres care va inconjoara sa afecteze organismul dvs.si in acelesi timp minunatia ce o purtati in pantec si care va umple fata de fericire ori de cate ori vorbiti de aceasta.Va dorim tot binele din lume dvs.si familiei.Vom fi cu gandul si sufletul catre dvs.Veti reusi.
March 10th, 2010 at 12:25 pm
petre florin,
Va multumesc tare mult, iar cuvintele dvs. ma incurajeaza. Cert este ca aseara simteam nevoia sa corectez multe din declaratiile incorecte ale colegilor mei si ceream cuvantul fara succes. Cand imi venea randul schimbau tema de discutie si a iesit o cacialma. Nu-mi doream nici sa ne circotim acolo sarind unul peste altul sau intrerupand deranjant. Fiecare are dreptul la o opinie, dar, din pacate, interesele politice omoara verticalitatea profesionala ale colegilor mei de platou sau chiar nu cunosc detaliile si argumentele unor decizii pe care le critica cu atata lejeritate. E usor sa fii populist din opozitie. E usor sa critici gratuit. E greu sa cerni bobul de neghina si sa vii cu critici constructive. Asta ma uimeste: sunt atatea lucruri cu adevarat criticabile si le omit. Or ei desfiinteaza bunele intentii si politicile cu adevarat rationale.
March 10th, 2010 at 12:35 pm
Ai facut CV-ul amaratei aleia de casiera CFR de la Cimpina, lasata in somaj, cu inca 4 fiinte in intretinere!? Cred ca nici nu stie ce-i aia. Iar domnia-ta ai facut ca printesa care sfatuia saracii sa manance cozonac, daca n-au paine. CV pentru o casiera de 45 de ani, care tot casiera a fost de cand se stie, asta da idee. Mai ai si altele?
March 10th, 2010 at 1:01 pm
O blona,
Ideea mi-a venit din politica publica a Germaniei care asista varstnicii in elaboarea de CV-uri si gasirea unui loc de munca. Sigur insa ca o idee buna intr-o tara dezvoltata mental devine proasta in Romania si nu e prima data cand sesizez asta. La fel ca si pensionarea la 65 de ani pentru femei si barbati, aspru criticata in Romania, dar aplicata cu succes in multe alte state europene.
March 10th, 2010 at 5:58 pm
La noi se cheama “resume” si foarte multi oameni care si-au piedut locul de munca si-l doresc! Multi nu au avut nevoie de resume pentru ca au lucrat zeci de ani la aceiasi companie. Noi, ii ajutam si avem chiar clase special infiintate pentru cei care doresc sa-si faca singuri resumeul. 45 de ani este o varsta cand chiar ai nevoie de suport. Sunt atatea programe aici care pot fi adaptate si in Romania, dar, iata multa lume nu agreaza, mai ales “blonele”!
March 12th, 2010 at 2:42 pm
Stimata doamna,
Este OK articolul. Parerea mea.
Nu-mi place partea introductiva – despre derbedeul de Basescu. Imi aduce aminte de vremurile comunistilor. Nici remarca despre misoginism si traditionalism din sinul partidelor romanesti – este falsa. Probabil este o dominanta printre membrii de partid mai inaintati in virsta.
Nu putem sa gindim si sa ne comportam ca cei din Vest. Avem inradacinata alt tip de religie, mentalitate, obisnuinte si cotidian complet diferite.
In societatea romaneasca o femeie avanseaza mult mai usor daca este decenta, verticala si profesionista – nu superinstruita, comparat cu societatile vest europene. Faceti o comparatie cu ceea ce stiti Dvs. si veti descoperi ca am dreptate. Pot veni cu argumente.
Probabil ati scris acest articol gindindu-va la atmosfera din PDL, un partid fara doctrina, coagulat, majoritar, pe interese de gasca.
Sa stiti ca nici mie nu-mi place sa am un sef mai prost ca mine, intortocheat la minte ca Boc. Nu suport lucrul asta. Din acest motiv am ales sa lucrez in mediul privat.
As vrea sa vad femeile din politica romaneasca unite pe citeva idei comune, finalizate printr-o lege promovata de Parlament. De-abia atunci ar fi o schimbare majora in mentalitatea politica romaneasca.
Insa, daca si in politica femeile accepta se se supuna dominatiei barbatului politic, atunci isi merita soarta.
Stiu ca in partide este mai dificil, mai ales la PeDeLici, dar perseverenta feminina poate avea cistig de cauza. Ginditi-va. Aveti timp. Virsta va permite.
Puteti fi femeia care da dovada de altruism si onestitate in politica romaneasca.
Cunoasteti o asemenea femeie pina in prezent?
Eu nu cunosc.
March 14th, 2010 at 10:46 pm
Nu sunt misogin… Sunt pentru femei in politica….Dar cum sa il faci pe roman sa promoveze femei in politica cu exemple ca Eba…Ritzi…Buruiana…Rovana…Lavinia…Roberta…Elena…!!! Hai sa facem un exercitiu de imaginatie…. Eu nu cred ca presedintele in 8 ani de mandat a emis sau o sa emita numai idei pozitive si infailibile. Vedeti pe careva din cele enumerate mai sus sa il contrazica pe presedinte sau sa sustina o alta idee ??? Sa nu imi spuneti ca cele trei care nu sunt PELEDE…ar face-o, pt ca stim amandoi despre ce vorbim…!Va rog io frumos… daca nu puteti public pe blog, e-mailul este corect…Credeti in viitorul politic al EBEI???…Va recomand sa cititi biografia artistica al unei dintre cele mai mari actrite romane a tuturor timpurilor…am numit-o pe Lica Gheorghiu….si sa imi spuneti parerea dvs. Cu stima.
March 14th, 2010 at 11:01 pm
fury,
Problema e ca acest argument e prea firav. Gasesc contraexemple masculine de “n” ori mai multe, dar nu ajungem nicaieri. Problema de fond este ca absenta femeilor competente duce la absenta in agenda publica a temelor de interes major pentru societate si a eticii sociale. Nu sunt reprezentate interesele a peste 51% din populatia Romaniei.
Evident, nu putem promova doar femei “perfecte”, sunt de acord cu tine aici, atata timp cat nu avem o grila “perfecta” indiferent de gen. Daca pe asta nu o putem avea maine, nu inseamna ca trebuie sacrificate interesele celor 51% din electoratul roman.
Parerea despre EBA mi-am facut-o publica si nu mi-am schimbat-o. O gasiti pe acest blog sau pe internet, deci in spatiul public.
March 15th, 2010 at 3:16 pm
Cu scuze…Imi amintesc de parerea EBEI despre tine deci…bun. Trecem mai departe… Sunt de acord cu parerea ta despre barbatii nostrii politici… si cred ca tocmai EI sunt la baza promovarii exemplelor feminine de care se impiedica tot romanul… Te-am vazut pe Realitatea si Ant3 de curand,si sunt convins ca le eclipsezi din toate punctele de vedere pe cele din lista mea…Sper ca nu stai mult in planul secund al politicii romanesti!!! Daca trebuie am si argumente… dar nu as vrea sa fie considerate barfe….
Am citit pe un blog o scena care poate fi sau nu reala…Daca este reala noi vorbim aici degeaba… Zicea blogerul respectiv ca dupa ce au iesit din sala guvernului cele doua blonde (Elena Udrea si Andreea Vass) Dl Blaga ar fi rostit citat – Hai sa discutam lucruri serioase ca au plecat pitziboancele!!!… Daca chestia asta e reala ce sa mai vorbim…??? Ce sa mai militam…??? Eu mai sper ca afirmatia totusi nu a fost asa… sau mai sti ???
March 15th, 2010 at 3:56 pm
fury,
Nu cunosc o astfel de barfa, dar cand iesim din sedinta Guvernului iesim cu totii o data. Niciodata nu ramane nimeni sa continue dezbaterea. Daca e vorba de alt gen de intalnire, atunci eu nu particip. Sunt consilierul Premierului si nu fac parte din Guvern, adica nu am functie de demnitar si nu iau decizii. Ma indoiesc ca domnul Blaga imi acorda atata atentie