Motoarele Premierului Boc sunt turate pe cel putin patru fronturi pentru a imbunatati colectarea veniturilor publice si pentru a diminua risipa bugetara:
- reducerea evaziunii fiscale – ANAF si Garda Financiara pregatesc un nou pachet legislativ, mult mai sever si operational; se vor putea utiliza metode indirecte de probare a evaziunii, nu doar bilanturile contabile, astfel incat incasarile nule declarate fals sa poata fi, de pilda, atacate cu plata facturii energiei electrice;
- prioritizarea investitiilor la fiecare minister in parte in functie de fondurile disponibile si de efectele multiplicative – in maximum o saptamana;
- transparentizarea achizitiilor publice si curatarea licitatiilor de impostura - proceduri mai clare si mai simple, durata mai scurta, respectiv utilizarea sistemului electronic SEAP in cel putin 40% din achizitiile publice in 2010 – dublu fata de anul trecut si de 20 de ori mai mult decat in 2008 -, ceea ce ar trebui sa aduca o economie de circa 2,5 miliarde euro;
- impozitarea a inca 2,7 milioane de hectare de teren agricolin plus fata de cele 7,2 milioane pentru care se percepe impozit in prezent; agricultorii vor primi subventiile pentru acest an de 164 euro la hectar daca este intretinut inbune conditii agricole si de mediu, numai daca se inregistreaza ca persoane fizice autorizate; altfel spus, inca 7 milioane de tone de cereale vor circula cu factura.
Nu mai e timp de conferinte despre etica sau de lamentari. Acum etica trebuie aplicata.






madam, anul trecut unde erati? ce-ati facut 12 luni ? ati facut catarari ?
vanzatorul de usi,
Cititi va rog postarea in care reiau pozitiile mele publice din iunie-august 2009:
http://www.andreeavass.ro/blog/2010/05/despre-nostalgia-binelui-public-sau-cum-impletim-din-nou-salariile/
Doamna Paul – Vass , Guvernantii sunt ( pe rand ) proprietarii Romaniei. Nu exista democratie in sensul real al expresiei, nu aveti Constitutie functionala , coduri de procedura , ne aveti Vot Uninominal pur ( asa cum ar trebuii. Parlamentarii se reprezinta pe ei , nicidecum populatia,…si vreti ca lucrurile sa mearga ,…? NICIODATA. SE VORBESTE MULT SI NU SE FACE NIMIC. FIECARE CREDE CA ESTE EXPERT SI IN REALITATE MAI TOTI SUNT VAI DE MAMA LOR. NU SE POATE CONSTRUI UN STAT DE DREPT CU O ‘SPOIALA DE CULTURA’.
ROMANII nu stiu ce este aia democratie pentru simplul motiv ca acest lucru ( DEMOCRATIA ) trebuie experimentat pentru a vedea benefiicile ‘ei’. Daca copii dumneavoastra vor prinde sistem democrat in Romania , inseamna ca lucrurile au avansat extrem de rapid.
Cheile de identificare a evaziunii (via utilităţi) trebuie să conţină obligatoriu consumul de apă. În Japonia, tocmai serviciile de care se plînge ANAF că nu pot fi verificate (hoteluri şi restaurante) sunt monitorizate pe baza consumului de apă. Poţi ţine toaleta o zi închisă sub pretextul că e stricată, dar de a doua zi începi să-ţi pierzi clienţii. Apa e o posadă de neevitat. Acum vă puteţi da seama şi de ce e vital ca branşarea agenţilor economici la reţeaua de apă curentă să fie generalizată şi monitorizată prin obligarea companiei de apă să furnizeze datele primare, şi să introducă un grafic strict de schimbare şi verificare a contoarelor. Dacă furnizorii de utilităţi nu vor fi făcuţi să coopereze, degeaba faceţi chei de verificare. Care chei trebuie empiric determinate pe baza profilului afacerii, coroborat cu capacitatea. Cum ar veni, unitatea de măsură trebuie să fie: litri de apă per leul încasat, normalizat prin introducerea variabilelor: număr de locuri (la masă sau de cazare) şi numărul de angajaţi. Peste un număr de litri/leu, (mai mare la restaurantele cu profil japonez, mai mică la cele italieneşti, mai mare la hotelurile de randevu, mai mică la moteluri) agentul economic devine suspect, fără ca proba să fie concludentă. ANAF trebuie să înveţe să scotocească discret şi în gunoiul depus de agenţii economici pentru a putea dovedi vreo infracţiune. Apropo de suspecţi de evaziune fiscală, vă pot trimite la o listă întreagă de suspecţi, întocmită chiar de PSD, dacă veţi avea amabilitatea să luaţi de capătul acestui fir:
De veţi urmări blogul meu, veţi descoperi şi alte teme de etică aplicată.
Aruncati in zadar vina pe altii; fiecare isi da masura competentei sale prin rezultatele muncii proprii. Ati luat in primire o tara fara probleme in noiembrie 2008 si ati dus-o in sapa de lemn. Acum cautati vionvati in alta parte, tipic!
Viorel,
Penibil comentariul.
First, o sa-mi definesc pozitia politica: sunt simpatizant si votant PSD de 20 de ani. Chiar daca am doar 25 de ani
) ma rog, se intselege k in jurul meu s-a votat PSD-ul.
Second: am avut de-a face la un moment-dat cu un job la stat. Chiar daca din activitatea pe pietele financiare castigam de zeci de ori cat salariul, am considerat ca trebuie sa vad si eu cum stau lucrurile intr-un job “adevarat”. Curiozitatea, familie de bugetari, niste amici care lucrau, au fost mai multe elemente care m-au facut sa ma angajez pe un post in cadrul Institutului National de Statistica.
Dupa un an de zile la job, concluziile au fost urmatoarele:
- 90% dintre directori sunt niste pierde-vara care incaseaza 50 de milioane pe luna de pomana + alte beneficii;
- in unele departamente directorii castiga cat toti subordonatii la un loc;
- in fiecare departament exista 3 nivele de competenta: directorul (pierde-vara), 1-2 angajati cu vechime (care fac toata munca) si pilele (habarnisti);
- in afara directorilor toata lumea incaseaza salarii mici; unii angajati incaseaza salarii de-a dreptul mizerabile;
- aparatul este profund imbatranit: tinerii care intra in sistem in marea lor majoritate se incadreaza in categoria pile;
- oamenii sunt dezorientati: nu au idei, nu au initiativa, nu gandesc mai mult decat s-au obisnuit;
Mi-am dat demisia dupa 1 an fiindca a trebuit sa ma ocup de un business la care tin foarte mult – o colectie de blugi :X
) (daca aduc copie dupa demisie ma primiti in PDL?
)
Mi-a parut rau, imi facusem niste amice pe acolo dar trebuia sa rulez cumva capitalul acumulat in ultimii ani (foarte volatili) in pietele financiare.
Ca sa-mi respect titulatura de jucator pe bursa mi-am motivat demisia prin “intelegerea situatiei economice dificile prin care trece Romania”
Sunt intr-o pozitie foarte dificila in acest moment:
- pe de-o parte inteleg perfect masurile pe care le luati, sunt macroeconomic corecte, necesare si cam fortuite;
- pe de alta parte ma gandesc la oamenii pe care i-am cunoscut si care unii dintre ei traiau cu 7-8-9 milioane pe luna (la INS nu ai cum sa iei spaga); iti spun clar ca oamenii respectivi nu au nicio idee – daca i-ai scos din mediul lor in care au stat toata viata practic i-ai condamnat.
Cu familia mea nu sunt mari probleme, in ultimii ani i-am tensionat destul de mult si am reusit sa-i fac sa-si caute o a doua sursa de venit din mediul privat (eu stiam din 2007 ca tara va ajunge in situatia asta; 9 luni s-a revarsat USD/CHF-ul in panica dupa povestea Bear Sterns, a fost un semnal destul de puternic pentru mine ca lucururile nu sunt in regula).
Dar ceilalti bugetari care vor fi afectati de aceste masuri… :-s :-s :-s
Macroeconomic e corect ceea ce faceti; dar totusi Romania nu e Grecia, acolo au avut de unde sa scada fara sa se ajunga la supravietuire. In Romania problema e de supravietuire, a.k.a. mancare (lasand la o parte ratele la banca, numai fraierii au facut rate la banca dupa povestea cu Bear Sterns… si culmea e k le-au facut si in CHF
) ).
S-ar putea ca intr-un final sa platiti un pret politic imens pentru aceste masuri. Parerea mea e ca o sa se iasa in strada la modul serios, nu 200 de oameni.
Totusi, pana la iesirea in strada, sunteti convinsi ca aceste masuri vor trece de Parlament, respectiv CCR? Pentru ca e nevoie de initiativa legislativa ca sa umbli la salarii. Pe de alta parte, in caz ca se vor tergiversa lucrurile, exista un plan B? Cum ar fi de exemplu negocierea de pe pozitii de forta cu FMI-ul si impunerea altor tinte de deficit…
Scriam la un moment dat prin 2008 pe un blog de un mic artificiu economic realizat de tarile occidentale: “we can not lower our interest rates anymore but we are willing to sell as much currency as needed in order to stabilize the financial markets”, cu alte cuvinte depreciere competitiva a principalelor valute din piata.
)
Si dupa cateva ore analiza a acestor afirmatii mi-am dat seama de fapt ce vrea sa insemne acest lucru: utilizand principiul intercorelarii pietelor financiare, tarile dezvoltate incearca sa scoata castana din foc cu mana economiilor emergente.
Bun, acum venim in Romania si intrebam: intre primele 3 conditii impuse de FMI pentru acord in 2009 a fost si cea conform careia nu avem voie sa ne depreciem moneda nationala?
E lucru mare sa inveti economie pe banii tai
Andy,
Nicidecum. Experienta deprecierii masive a leului am trait-o in 96-97 si a fost suficienta pentru a intelege ca aceasta capcana te salveaza pe termen scurt cu costul saracirii brutale a tuturor romanilor, iar problema de fond ramane tot nerezolvata: deficitul structural si competitivitatea.
ok se reduc salariile pensiile , ajutoarele sociale. care sunt masurile luate in calcul? pana acum toti vorbesc de mutarea banilor dintr-un buzunar in altul.
vic,
Nicidecum. Tocmai le-am enumerat mai sus.
Doamna Vass,
Nu credeti ca masurile de scadere ale salariilor si pensiilor sunt totusi exagerate. Nu va scadea si consumul? Un consum mai mare inseamna o productie mai mare. La acest moment este destul de greu de anticipat ce se va intampla dar vom avea totusi de a face cu un cerc vicios. Chiar nu existau alte metode de reducere a cheltuielilor?
Cosmin,
Nu. Cred ca este raul cel mai mic si o spun multi experti de profil.
Cand Boc n-o sa mai fie p.m., ce-o sa faci? Te duci in privat?
Andrei,
Ma intorc in academie si in cercetare pentru ca specialitatea este politica publica si guvernanta europeana. Sotul meu lucreaza in privat, de isi permite sa ne facem cate o bucurie, cum e, de pilda, o luna de miere plina de miere.
Stimata doamna,
Iar va contrazic.
1. O aberatie – Scopul unei afaceri este sa creeze plusvaloare. Statul se va dovedi neputincios in a crea si intretine organisme de control ale unei asemenea aberatii. Dublarea sau triplarea organelor de control nu va dubla sau tripla veniturile astfel obtinute.
2. De cind se ocupa ministerele de investitii? Este normal asa ceva?
3. Chestia cu achizitiile publice trebuie trecuta in mediul privat, organizata si gestionata de firme cu garantii bancare similare cu cele ale operatorilor de pe piata de capital. Ce ziceti de varianta asta?
4. Fara impozit pe terenul agricol! Este cel mai sanatos. Doar pe venitul agricol pentru fermele mari. Scutirea de impozit pe o perioada de 5-10 ani a exploatatiilor pina in 5 hectare. Va dati seama cum ar munci romanul daca nu ar trebui sa plateasca impozit? Cum s-ar putea capitaliza familiile din mediul rural in 5-10 ani? Ce val de prosperitate ar aparea?
Daca acestea sint masurile guvernului Boc inseamna ca este vai de capul nostru.
Si un administrator de bloc ar avea mai multa viziune.
Uneori ma intreb prin ce scoli au trecut baietii astia. Sau daca au trecut.
Uitati-va peste granita, ce masuri a luat Orban.
Multumesc tuturor pentru propunerile si viziunile proprii.
Alex,
1. nu a vorbit nimeni despre dublarea organelor de control, stai linistit. ba din contra. m-am referit exclusiv la eficienta mijloacelor de control de care dispun. altfel, as fi fost de acord cu tine.
2. de cand lumea si statul. fara investitii publice masive in aceasta perioada, revenirea economica va fi mult intarziata. toata Europa a reactionat similar inca din 2008. investitii publice inseamna generarea de activitati mediului privat de utilitate publica.
3. ma gadila la urechi alternativa externalizarii achizitiilor publice din domeniul public, dar cred ca suntem insuficient dezvoltati mental pentru a accepta o astfel de masura. sa intelegem mai intai de toate ca avem nevoie de PPP pentru spitale, scoli, infrastructura etc. cand ardem aceasta etapa putem continua.
4. pamantul nu se lucreaza decat in proportie de 30%. daca nu il impozitezi ramane asa. el trebuie urgent comasat si restructurat in ferme mijlocii si mari. evaziunea din zona agricola este la cote neaaceptabile. trebuie sa ajungem mari exportatori agricoli rapid.
Mai este o cale de a reduce pagubosul sector de stat : privatizarea spitalelor existente. Acest lucru poate fi facut simultan cu demararea investiilor private pentru construirea altora noi – prin facilitati fiscale din partea statului. Sunt constient ca e un proces de durata catorva ani (5-10) dar care trebuie inceput acum si , mai ales, trebuia initiat inca de acum 20 de ani.
Concurenta isi va spune cuvantul in calitatea serviciilor dar si a preturilor. La capat de linie, CAS-ul va fi desfiintat pentru ca nu se va mai justifica.
Statul isi va lua o mare povara de pe umerii sai (dar si ai nostri). In loc sa mai cheltuiasca atat de halucinant si ineficace prin gestiunea de stat a spitalelor, va face bani impozitand .
Actualmente, sanatatea este una din gaurile negre ale bugetului care, in sistem etatist, e evident ca nu mai poate avea o rezolvare – pur si simplu.
Statul trebuie scos total sau cvasitotal din sanatate ! Isi va mai rezerva, in folos comun, doar dreptul de autorizare a spitalelor.
Tot mai multi oameni au putut observa, comparativ, avantajele serviciilor si costurilor din putinele spitale private de la noi din tara (plin plata directa a serviciilor medicale catre spitalul privat in care esti internat).
Calitatea serviciilor nu se compara cu cele de la stat. Nu se ia mita de catre nimeni si prin aceasta , la cap de linie, pretul e mai mic in majoritatea cazurilor de internari si operatii. Pentru operatiile si medicamentele prea costisitoare se pot imagina variante de solidaritate sociala in care donatiile umanitare si voluntarismul oamenilor bogati vor fi principalii contributori la fond. Cu toate ca inmultirea spitalelor private e deabia la inceput, iar efectele bune ale concurentei pentru clientela bolnava inca nu si-au atins palierul maxim de eficacitate la care sileste, inevitabil, concurenta, deja, efectele bune ale spitalelor private se pot intrevedea.
Actualmente sistemul sanitar gafaie tot mai greu sub povara gestiunii de stat. Il putem asemana unui om bolnav silit sa faca genoflexiuni cu un sac de ciment in spate. Si e doar unul din sacii de ciment pe care adulatorii statului i l-au pus in carca acestuia in ultimele 6-7 decenii. Etatismul global trebuie sa inceteze pentru ca ne costa pe toti. Socialimul in toate variantele sale este o forma de corupere a inimilor si mintilor in primul rand…
Sunt bugetar, si cunosc, din interior, racilele etatismului. “Sindicalizarea” majoritatii angajatilor, cu sefii in frunte, inspre “drepturi” imaginate ( sporuri si avantaje ) si tot ce decurge de aici : delasare, ingaduinta, parazitare a banului public, furt, foloase necuvenite, nise de timp pentru cafeluta convenita, buna “orientare” inspre detinatorul deciziei si resurselor de pe scara imediat superioara.
Daca serviciile mai sunt tinute in respiratie artificiala, aceasta se datoreaza in egala masura unei medii minimale de onestitate si seriozitate pe care o asigura inevitabila diversitate umana. Dar, la stat, lipseste singurul criteriu care poate valida, sau invalida, toate aceste pretentii : rentabilitatea, decelabila doar prin concurenta la care sileste piata libera si ordinea proprietatii private. Nu pot deduce de aici decat urgentza unei grile unice de salarizare bugetara. Altfel, privilegiile de tip socialist (premoderne si preliberale) vor continua hemoragia organizata de castele compactate sindical pe trunchiul statului si a banului public. In aceste conditii, politicul nu mai poate fi vectorul binelui public, ci catalizatorul coruptiei generalizate. In concluzie, statul va trebui limitat la strictul necesar (lipsa criteriilor de rentabilitate concurentiala obliga la asta) : politie, armata, legiferare, justitie, politica externa si intitutiile conexe acestor functii minimale.
Imi place mult definitia, pe cat de laconica pe atat de plina de sagacitate, data Statului majusculat de catre un mare liberal clasic francez Frédéric Bastiat (sec. XIX) :
“Statul este marea fictiune prin intermediul careia toata lumea se straduieste sa traiasca pe cheltuiala a toata lumea. ”
Fara nici o exagerare, astazi, nu doar noi romanii, platim exact aceasi comuna iluzie ! …
Tocmai am citit o carte The 80/20 principle , The secret of achieving more with less de Richard Koch. Merita citita. Apoi citesc acuma o carte care promite ca ma invata cum sa inveti de 10 sau 20 de ori mai repede ca inainte, numita The Learning revolution de Jeannete Vox. Cartea asta ar putea sa revolutioneze invatamantul. Trebuie avut grija sa fie scose ideile idolatre tip yoga dar altfel are multe lucruri bune. Are inclusiv o dieta care te ajuta sa inveti. Sunt inca la inceput si arata foarte bine aceasta carte.
Principiul 80/20 e un principiu foarte interesant si util. Zice ca 20% din activitati aduc 80% din profit. Sau de exemplu ar trebui ca 20% din activitati si industrii aduc la bugetul Romaniei 80% din venituri. MAi spunea ca activitatile cele 20% care aduc la buget 80% din venituri sunt cele mai neglijate si ca banii de dezvoltare sunt pompati in cele 80% din activitati care extrag bani si care se dezvolta cel mai putin si care au sanse mici de dezvoltare. Ideea era ca daca ai activitati de genul celor 20% ce aduc 80% din venit sa aloci banii de dezvoltare catre aceste activitati si sa neglijezi putin celelalte activitati. Facand acest lucru dai sansa celor 20% de activitati ce aduc bani sa se dezvolte si primesti bani mai multi care ii directionezi mai mult catre performeri si tot asa si canti pana la banca. E adevarat ca trebuie sa ajuti si unde se poate dar accentul trebuie pus pe performeri.
Doamna Paul Vass avem o problema. NU avem un somaj de circa 1 milion de persoane. Avem doar 2 milioane de oameni iesiti la pensie la termen. Restul sunt iesiti fie pe caz de boala, cam un milion, fie inaintea limitei de varsta pentru ca statul se retragea treptat din fostele uzine comuniste. Plus sunt 2-3 milioane de capsunari ce ascund bo cifra enorma de femei implicate in prostitutie. Astfel sunt 3-4 milioane de angajati in Romania. Multi in servicii si nu in sectorul productiv. Foarte putini sunt angajati ca agricultori. Pensionarii in varsta de la tara nu au remuneratii inregistrate si poate nici platite fiind lotul lor mic personal.
Intr-un cuvant doamna Paul-Vass, fara a patina pe tenta socialista, in Romania nu sunt locuri de munca, nu exista absortie a potentialului de angajati, si chestia asta se cultiva. Sa remarcam ca sunt milioane de pensionari de 50 de ani ce beneficiaza de o pensie de 600-700 de lei, un fel de ajutor de somaj nelimitat. Oameni care vor sa munceasca, muncesc, sau vor munci daca au posibilitatea. Oameni cu experienta, calificati, care ar putea contribui semnificativ la PIB daca ar angajatorul nu i-ar discrimina si daca piata muncii ar putea sa ii absoarba.
E timpul unui program de stat in constructii de tipul Hoover.
Te intorci in Academie ?? Poate la ASE, caci dupa comentariul pe care l-ai facut acum cateva luni la adresa Academiei Romane… ma indoiesc sa te mai primeasca pe acolo.
Andrei,
Poate readuci integral in discutie remarca la care faci referire. Altfel ramane la stadiul de minciuna.
Te indoiesti degeaba, caci opiniile mi le-am exprimat deschis in interiorul Academiei si am si acum o oferta din partea IPE. Dar nu am cum sa o onorez acum.
Cat timp “sectorul privat” produce rable, primeste servicii pe masura. Daca “sectorul privat” ar avea productivitatea nemtilor, atunci ar putea plati servicii pe masura. Asa, primeste servicii de aceeasi calitate cu ceea ce produce, nu vi se pare?
Sorina,
Nu cred asta. Mediul privat produce ceea ce se cere pe piata. Daca vii cu produse elvetiene, romanul nu ti le cumpara pentru ca nu are cu ce. Am vazut atatea platforme de productie hiper-modernizate, atata antreprenoriat creativ in zona softului, a productiei de automobile, mobila sau de textile, incat nu-mi doresc decat sa ardem cat mai repede etapele dezvoltarii si sa atasam strategii eficiente de marketing si de export.
Nu inchid ochii nici la cele semnalate de catre dvs. caci si ele fac parte din realitatea noastra, dar asa e peste tot in lume. Produci rable la preturi mici atata timp cat exista cerere pe piata pentru rable. Nu il gasesc insa defel ca o caracteristica generala.
@Andreea, ideile sunt bune. Dar de la idei pana la a fi puse in practica e cale lunga.
M-as bucura sa vad reducerea evaziunii fiscale… Dar nu prea cred…
De ce are nevoie domnul Blaga sau domnul Boc ca sa vada ca in orice piata se vad tigari de contrabanda? Chiar se fac ca nu stiu? Pai atunci sa vina ca ii iau eu de manuta si le arat ce si cum.
octaa,
Aceleasi lucruri le repetam obsesiv in sedintele comitetului inter-ministerial pentru diminuarea evaziunii fiscale, infiintata inca de la inceputul anului 2009. Boc cere, institutiile de profil fac ce pot! Adica au crescut semnificativ controalele, confiscarile si amenzile, dar e inca intr-adevar, insatisfacator.
D-na Paul,
Ma voi referi direct la o problema legata de achizitiile publice,anume:
Ce rol are CNSC daca, intr-un final, litigiile ajung in instanta de contencios? De ce nu-l desfiintati si, eventual, sa se creeze o procedura judiciara rapida in vederea solutionarilor contestatiilor?
Va rog sa accesati site-ul acelei institutii si sa vedeti ce venituri au salariatii de acolo (peste 100.000 ron/an, si asta in 2009…)!!!!
Pentru ce-i platim daca in final dosarele ajung la instanta si acolo…. vezi cazul “Voicu”…
Poate va ganditi si la asta!!! Sau si asta e o masura inabordabila …
Cu stima,
O mica completare : exista si in Romania institutia MEDIERII… Sa trimitem nemultumitii din licitatii la MEDIATOR si nu la STAT, la CNSC….
Ce spuneti?
costi,
Sunt intr-adevar atat de multe probleme in cadrul acestei institutii, CNSC, atatea semnale de abuzuri si impostura, incat mi-e foarte greu sa vin cu un contraargument. Vom studia aceasta propunere odata cu modificarea legii achizitiilor, modul in care suntem obligati sa ne conformam la directivele europene si cum e cel mai bine sa solutionam calea contestatiilor.
1.800.000 de necalificati, atat are sectorul privat; ce, Doamne iarta-ma, fac privatii astia ? sapa santuri, vand la colt de strada, chiar nu i-a dus mintea sa creeze ceva mai de Doamne-ajuta?
Un milion si opt sute de mii de necalificati, la salariul minim pe economie! atunci ce sa te mai astepti. O tara care nu a inventat nimic altceva decat munca necalificata, ce pretentii sa aiba?
Adiel,
Nu stiu de unde ati scos astfel de cifre intrucat sunt neconforme cu realitatea. In sfarsit am ajuns la exportul de produse care incorporeaza tehnologie inalt calificata la aproape 40% din total exporturi.
Intructa e nevoie de locuri de munca, ma gandeam ca pensionarii care creeaza cel putin o companie cu cel putin un loc de munca cu carte de munca sa fie lasati sa aiva si pensie integrala si salariu integral fara nic un fel de restrictie.
Nu stiu pe de alta parte daca e nevoie ca pensionarii sa nu fie lasati sa munceasca.
Io,
Pensionarii sunt lasati sa munceasca si este foarte recomandabil, dar in mediul privat si nu la stat. Nu exista vreo interdictie intre cumulul pensiei cu salariul la privat.
Eu cred ca in calitate de contribuabil pot fi considerat un asociat la aceasta SA care este (ar trebui sa fie ?) statul.In calitate de asociat (co-patron) cred ca am dreptul la toate informatiile institutiilor statului si am dreptul sa Va solicit sa-mi facilitati accesul zilnic ,fara nici o alta procedura la toate cheltuielile tuturor institutiilor.Sau ma bine sa solicit acest lucru premierului?Sau e tot atata?(adica 0?)
Sau sa- l dau in judecata pe premier ca a semnat si impus decizii care in instanta (CCR) s-au dovedit ilegale si in urma deciziei instantei guvernul are de platit daune imense care nu se resimt in buzunarul premierului ci in al meu?
Puteti sa ma ajutati macar cu un sfat?
PS. Am sa lipsesc o saptamana si as vrea sa Va urez sa fiti (in continuare) “barbata”.
gavrus tiberiu,
Legea transparentei informatiilor publice va faciliteaza accesul pe baza de solicitare scrisa si inregistrata, iar raspunsul va survine in maximum 30 de zile. Daca depasesc aceasta perioada aveti posibilitatea unui real castig in instanta.
Eu insami sustin sa completam cadrul legislativ – am discutat cu unii parlamentari ai nostri in acest sens – cu o propunere care sa oblige toate institutiile publice sa-si afiseze pe site bugetele, angajatii, proiectele de investitii, rapoartele trimestriale de activitate, toate informatiile de interes public.
am mai postat si in trecut acaeasta propunere:
-reducerea cheltuielilor cu apararea (in special contractele de achizitie armament-vezi avioanele f18)
In plus Romania mai poate sa se salveze prin atragerea fondurilor europene nerambursabile 2007-2013
destinate infrastructurii.
ce parere aveti?
Ionut,
Decizia cu privire la diminuarea cheltuielilor cu apararea suna extrem de incitant, dar mi-e imposibil sa emit o opinie avizata. Este un domeniu in afara ariei mele de expertiza si nu am cum sa fac niciun fel de analiza de impact sau de oportunitate. Aici responsabilitatea apartine exclusiv CSAT, ministerului apararii si comisiei aferente din Parlament care pot emite astfel de propuneri concrete si au acces la datele necesare.
Referitor la fondurile europene ne dam peste cap sa rezolvam blocajele procedurale si sistemice pentru a transforma rapid absorbtia banilor intr-o realitate.
Nu sunt 1.800.000 de oameni platiti cu salariul minim pe economie, in mediul privat. Daca nu asta-i cifra, atunci cati sunt ?
Nu ziceai (14 martie, ora 6.38) ca “trebuie revizitat sistemul resurselor umane, bazat pe performanta si nu pe clici” ? Era vorba de institutul de la Academie de la care ai oferta?
Andrei,
Este valabila afirmatia pentru tot sistemul bugetar: academic, universitar, de invatamant, administratie publica. Nici macar Academia nu face exceptie de la practicile perverse. Nu inteleg care este acuza nefondata adusa. Sau daca critic politicienii inseamna ca nu mai trebuie sa fac politica? Sau daca critic guvernul nu mai am ce cauta acolo? Din contra! Ar fi nevoie de cat mai multi reformatori in toate domeniile vietii publice. Citeste Opiniile sincere si pernicioase ale unui rau roman, de N. Iorga.
Pingback: Tweets that mention Top 5 Posturi: Scadenta facturii neglijentei statului a sosit (andreeavass.ro/blog) -- Topsy.com
Ma rog, problema ta.
Oricum, toata lumea trebuie sa dea afara un sfert, cum a zis Basescu, asa ca nu cred ca oferta aia de care zici mai poate fi valabila. Cred ca e vorba de bugetari, nu, doar este Academia, asa ca nu cred ca mai ai loc de vreme ce trebuie sa se curete vreo 25% anul asta.
Andrei,
Carui fapt ii datorezi avantajul ca te gadila o mica rautate? Probabil nu mai e valabila, daca am refuzat-o o data.
Daca tot ai dat un raspuns pe jumatate, ti-as raspunde si eu, sibilinic: depinde!
Buna ziua,
Cand se creaza sistemul de plata online a impozitelor cu semnatura digitala ? Dati si dv 5% reducere la plata online. Poate in primul an 10% pentru “a convinge” cati mai multi platitori.
Unurau,
Retin propunerea si o promovez. E foarte buna.
@ Andreea Paul:
U know, m-am uitat pe filmuletele din sectiunea TV. Tu nu esti un copil rau. In ciuda faptului ca dupa titlurile din presa apareai ca o persoana foarte antipatica
)
Cateodata merg in cazinou sa ma joc la ruleta. Multitudinea de trairi pe care o ofera masa de ruleta nu poate fi gasita nicaieri:
- incepe cu anxietatea care te cuprinde inca de pe holurile hotelului, inainte sa intri in cazinou
- continua cu sentimentul de solidaritate pe care il ai atunci cand vezi mai multi jucatori la masa
- anxietatea este inlocuita cu pragmatismul atunci cand iti calculezi bugetul si hotarasti ce numere sa joci
- in timp ce bila se invarte ai sentimentul vanatorului care isi urmareste prada
- finalul are doua variante: castigi si in mintea ta se trezeste lacomia sau pierzi si simti cum ti se taie genunchii
DAR. Exista momente cand langa tine la masa de ruleta vine un jucator care mizeaza mult mai multi bani. Iar atunci sentimentele tale oscileaza: iti doresti sa castigi, dar parca mai mult iti doresti sa castige el. Simti presiunea mizei enorme, cauti pe masa numerele pe care le-ati jucat amandoi. Iti doresti sa pice bila acolo ca sa fie bine pentru amandoi.
Intselegi paralela pe care o fac? Sunt votant PSD, provin din familie de bugetari. Chiar daca personal nu mai am treaba cu bugetul statului, in mod normal va urasc. Dar miza e atat de mare incat imi doresc sa va iasa toate socotelile. In ciuda faptului ca va trebui sa acoperim in familie deranjul financiar, pentru noi miza e mult mai mica decat pentru statul roman.
P.S.: sa nu te miri ca incerc sa cunosc PDL-ul incepand cu tine, pari singura persoana cu viata din jurul lui Emil Boc, restul parca functioneaza pe chip-uri
)
Andy,
Contrastul sentimentelor ma incearca deseori intre verticalitatea profesionala si ratiunea politica. Asa ca, banuiesc, te inteleg destul de bine.
Paradoxul jocului politic promovat acum de catre PNL si PSD este ca invoca alegerile anticipate desi niciunul nu si-ar dori in ruptul capului sa vina acum la guvernare. Ei stiu bine care este situatia, caci au contribuit zdravan la constructia acestei societati romanesti in ultimii 20 de ani. Or, ei adauga acum o piatra de moara si mai grea de gatul PDL decat o impune realitatea economica: tocatoarea suportului celor multi care nu inteleg bine mecanismele de functionare ale economiei.
Este singura lectie pe care ne-o livreaza opozitia in absenta alternativelor, a unor solutii mai bune, viabile pentru Romania actuala si a viitorului.
Concluzia: cine e la guvernare pierde masiv din voturile romanilor si cine are curajul sa duca la bun sfarsit obiectivele asumate nu poate miza decat pe ratiunea cetateanului care intelege dificultatea de fond si nu se rezuma la interesul personal lezat de aceste masuri. Un curaj unic in politica romaneasca din ultimele doua decenii. Pentru a nu aduce laude gratuite PDL-ului, o pun pe seama presiunii crizei economice externe care nu te iarta nici la voturi, nici la buget, nici la bunastare. Te arde pe toate partile!
Comparatia cu Grecia este o prostie. Avem un exemplu care trebuie sa ne dea fiori, cu adevarat: Romania ’89. Atunci, s-a pornit de la un imprumut de la FMI si BM, iar finalul a fost o rascoala populara sangeroasa. Nu cred ca poporul roman are o alta “traditie”, de gen conflict de strada, vezi 1907 si 1989.
e legislatia achizitiilor publice, nu lege….e un og34 si un hg 925…
inteleg ca se va introduce plata unei taxe de timbru de 2% cind faci contestatie, iar daca pierzi contestatia…pierzi banii. (inainte era: daca faci o contestatie rauvoitoare, ac poate cere cnsc (care este formata tot din juuristi…este un fel de tribunal) sa te amendeze.). inteleg ca daca inaintezi o contestatie tardiv si o pierzi, pierzi si banii. avind in vedere asta si lipsa de incredere pe care o sufera justitia..e descurajat omul sa mai lupte pt dreptate.
e clar ca se vor face mult mai putine contestatii (oricum nu prea are lumea incredere in justitie….apropo de cnsc: a dat o hotarire ciudata a unei contestatii impotriva hotilor de la bnr dar au omis de luni bune sa trimita motivarea!!!!!!) iar firmele ce sustin partidul (din fericire pt u, azi e pdl pe primul loc..) si inclusiv partidul poate sa stea mai linistit.
iar de reducerea cheltuielilor cu apararea….ce aparare? cu atacul eventual caci sintem in razboi, pe teritoriul afganistanului, iraq si cine stie (obama&sarkozy) ce tara urmeaza. in tara noastra mai greu sa fie razboi….cu toate ca nu imposibil. noi practic nici nu avem nevoie de aparare pentru ca nu mai avem ce apara!!!!(ce trebuie aparat: profiturile bancilor&comp…sa si faca armate private)
noi nu sintem in stare sa ne aparam de dusmanii tarii din interior(ba chiar ii alegem in functii de conducere)..daramite de aia externi. razboiul care se duce mai nou, este unul economic iar noi am fost culcati la pamint de neonazismul corporatist.
sint sigur ca achizitia rablelor f16 a fost o conditie pt acordarea banilor de la fmi (pt ca daca nu ar fii asa inseamna ca sint retardati cei de la csat impreuna cu seful lor) ( ca si contractul cu bechtel). fmi ne da bani cu dobinda mica pe fata iar pe la spate rezupereaza cu chestii de genul.
daca mediul privat produce ceea ce cere piata…cine educa piata, consumatorul (pt ca sintem total needucati). nu cumva tot acel mediu privat producator. un cerc vicios cumva…
papa
silviu,
Noi singuri avem datoria sa ne educam. Hai sa nu mai asteptam pe altii sa vina sa ne educe. O si facem, chiar daca mai lent!
Cele semnalate de tine imi dau de gandit nu de ieri de azi. Poti propune si unele solutii aplicabile in aria mea de expertiza si responsabilitate? Eu le cant de ceva vreme, dar vezi si tu ce perioada de gestatie lunga au pana la aplicare. Am avertizat de la mijlocul anului 2009 ca ori reducem personalul bugetar, ori salariile, ori crestem taxele. Despre celelalte mecanisme administrative publice am scris si vorbit pana la epuizare.
Totusi, nu inteleg de ce Boc se incapataneaza sa ramana pm ? Nu este economist de meserie, asa ca nu poti cere populatiei incredere intr-un nespecialist, cand problema este extrem de complicata, chiar si pentru experti in economie. Ar fi fost de dorit ca Basescu sa-l ineparteze pur si simplu si sa aduca un economist cu prestigiu, in care populatia sa aiba incredere. Boc nu se pricepe nici macar la drept, acolo unde chipurile e specialist, daca ne uitam la actele pe care le-a promovat, respinse de CCR. Nici Ciorbea nu a reusit sa faca absolut nimic, tocmai pentru ca nici el nu era economist, e chiar asa de greu de priceput?
din toate discutiile astea, ce poate fi sigur e taierea costurilor salariale…Guvernul nu va mai aloca bani din Iunie…asta e o chestie posibila…
restul cu impozitarea terenurilor, monitorizarea licitatiilor…sau cresterea TVA, cota unica…orice…sunt chesii care nu aduc niciun ban…decat pe hartie…
asa ca nu vor creste veniturile—vor scadea costurile pe baza celor care nu vor protesta si care nu au protestat niciodata inainte de 1989 sau dupa: pensionarii, oamenii de la tara-ceapistii, bugetarii- nu paturile dinamice ale societatii-ci cetatenii obedienti care vor marai, dar vor accepta…
Din ce traieste, frate, Basescu, daca isi doneaza TOT salariul, dupa cum a zis azi!?
@ Dr. Andreea Paul Vass
et Co.
Cand vom decupla finantarea politica de activitatea economica, vom putea discuta de sansa de punere in practica a ideilor discutate. Operatiunea “bani pentru partid” a devenit un loc comun stiut de toti si va deveni un subiect din ce in ce mai enervant, pe masura ce ne vom adanci in criza, din care nu vom iesi, nici peste cinci ani …
Aduceti – va aminte de definitia “tranziosclerozei” !
D-na Paul, ce aveti de gand in privinta monopolurilor din energie, atat de paguboase pentru toti !? (mai ales in cele din domeniul gazului).
Nefiind ordonatoare de credit ca restul institutiilor bugetare, e posibil ca natura lor economica anticoncurentiala si privilegiata sa scape, in continuare, reformei statului. Spun asta pentru ca constat cu amaraciune – ca toti platitorii dealtfel – cat de nedrept e temeiul legal de functionare al acestor tipuri de intreprinderi abuzive. Cat de viciata e natura lor.
Desi nu sunt in grija directa a bugetului, ele sunt o creatie anticoncurentiala a statului. Statul le-a incredintat postura de monopol : adica le-a incredintat cateva milioane de sclavi intru exploatare directa, rezervandu-si-o siesi pe cea indirecta – impozit si tva la factura de gaz si curent. Suntem veritabili clienti captivi, fara aparare; spre jaf si exploatare. Astea sunt consecintele, chiar daca nu si intentia initiala.
Pentru mine ca cetatean si platitor, acum, al inertiilor etatiste de 20 de ani e cum e mai rau : sunt expus, suplimentar, abuzurilor banesti – in vreme de criza – ale monopolurilor. De exp. pretul verificarilor bianuale la un un punct de foc in casa a crescut de la 10 lei la 25 (cu 150% !!!) fara nicio justificare decat postura mea de client captiv al unui monopol – sclav platitor. Neavand microcentrala, ci convectori, la cele 6 focuri din casa mi-au ras 150 de lei intr-o clipita (pentru un pic de pamatuf cu sapun pus pe la coturi si robinete).
Neavand alternativa concurentiala a altui furnizor – ca in telecomunicatii, unde putem vorbi de capitalism si concurenta – ca client captiv, legat de maini si de picioare, sunt nevoit sa accept toate abuzurile banesti imaginabile. Talharia stapanului furnizor, careia i-am fost incredintati prin cateva legi ale statului, nu face decat sa-si urce costurile – si mai ales pretentiile ! – in buzunarul sclavului modern (apelat in facturi cu halucinantul “stimate client”)
Bun, dar daca masurile luate nu vor avea efectul scontat? Adica, daca scaderea de consum va agrava criza, asa cum afirma unii experti, atunci riscam haosul, cu tot ceea ce urmeaza: reeditarea catastrofei sociale din ’89. Adica, FSN, Targoveste, Adunare constituanta, filmul deja cunoscut.
Aveati alternativa inflatiei! Prin inflatie se obtinea exact acelasi efect, adica se putea face ajustarea structurala, sub umbrela unei diminuari a veniturilor reale. De ce nu ati ales aceasta cale, adica devalorizarea monedei si inflatie? De ce faceti comparatia cu Grecia, care nu are aceasta supapa, fiind in zona euro?
Sorina,
Inflatia a fost barca noastra de salvare economica vreme de aproape doua decenii. Saracirea populatiei este rezultatul direct, dar mai greu vizibila si perceptibila de catre populatie. Pe scurt, o pacaleala! Rezultanta este evidenta: e nevoie de reforme de fond si nu de suprafata prin jonglerii cu preturile si cursul de schimb. O economie sanatoasa are inflatie mica si curs de schimb stabil, dobanzi mici si productivitate ridicata. Acestea sunt benzile pe care trebuie sa le construim pe autostrada viitorului Romaniei.
Aveti dreptate, d-na Paul ! S-a uzat prea mult de inflatie in toti acesti 20 de ani. A fost calea cea mai insidiosa de impozitare nevazuta a populatiei. Trebuie incetat cu astfel procedee deloc onorabile. Daca eu, ca simplu cetatean, as pune o tiparnitza de bani in joc, ce as pati ?! …
Hai sa lasam figurile de stil, daca vrei o discutie serioasa. Deci, inflatia nu exclude ajustarea. Problema pare a fi incapacitatea voastra de a face managementul ajustarii. Adica, ar trebui sa stabiliti criterii, standarde de cost, fluxuri, pe scurt, SA ORGANIZATI SOCIETATEA.
Din pacate, nutriti ideea naiva ca daca strangeti surubul, atunci sistemul se va ajusta singur. Fals! N-o sa informatizati fluxurile strangand surubul, daca vreti un exemplu.
Revin, ar trebui sa puneti osul la munca, efectiv, in fiecare minister, sa intelegeti cum functioneaza, cum poate fi optimizat, eficientizat. Asteptati eficientizarea aruncand pisica in curtea celor de mai jos? Ma rog, poate fi o strategie de imagine, dar n-o sa aiba efect.
Pe scurt: inflatie pentru ajustarea veniturilor reale (si pentru a castiga timp) dublata de MUNCA efectiva a intregului activ guvernamental si de partid(!-pdl) pentru organizarea functionarii societatii. Nu cumva va e frica exact de asta: DE MUNCA? Pentru ca intr-adevar, asta e o varianta care v-ar cobori din sferele teoretice, la munca efectiva.
Ce zici?
Sorina,
Intotdeauna vorbesc foarte serios, caci altfel nu stiu sa o fac!
Standardele de cost si normativele de personal sunt incheiate la multe institutii. Vedeti hotararile adoptate deja in sedintele de guvern. Ultima viza chiar standardele de cost pentru lucrarile de investitii publice. Mai sunt cateva ministere unde lucrurile par mai complicate, cum e de pilda la sanatate. Luna iunie este dead-line-ul pentru adoptarea tuturor acestora si se lucreaza de un an la ele.
Sa ma acuzati de “frica de munca” imi starneste doar zambetul. Sincer, nu ma cunoasteti defel! Nici nu trebuie. O stie doar cine citeste economie. Adevarul este ca nu-mi mediatizez activitatea pe alte canale.
Chiar daca folosesc al nu stiu cate-lea pseudonim, nu inseamna ca nu te cunosc
Revin cu un exemplu: invatamantul. S-ar putea face economii mari, cu adevarat, dar pentru asta v-ar fi trebuit un om care sa cunoasca sistemul. Ati optat pentru un ministru care nu are absolut nici un fel de experienta in invatamantul romanesc. Nici altfel, caci a lucrat in cercetare. I-ati dat un consilier de imagine cu gura mare, in ideea ca o sa astupe gura fostilor colegi din mass media si cu asta ati rezolvat problema? Imi vine sa rad, intr-un week-end as fi fost in stare sa fac o treaba de doua orin mai buna decat aiureala asta de lege.
IT-ul ? Pai si aici aveti un fel de nulitate, care spune in gura mare doua aiureli: 100 de milioane de euro pe licente Windows, in vreme ce altii au trecut de mult la open source si mai spune si ca vrea un fel de super-server Microsoft, in conditiile in care 90% din serverele clasate in top 500 sunt Linux iar primele 10 sunt exclusiv Linux.
Doua exemple care spun un adevar trist: nu aveti experti! Deloc. Puneti mana si cautati expertiza adevarata, nu de partid, apoi treceti la munca, altfel ne(va) paste scenariul din ’89.
Sorina,
Ma plang eu insami de calitatea unor numiri, dar ele sunt facute de catre partid prin liderii sai centrali si locali. Nu ma pot substitui lor. Nici macar Premierul nu poate neglija propunerile nominale care vin de la organizatiile cu succes mare in alegeri. E logica rezultatului politic. Grila competentelor si a expertizei va fi mai clar transata odata cu noul statut ce urmeaza a fi adoptat lamijlocul anului si unde apar pentru prima data comisiile de specialitate.
Cred că totuşi nu înţelegi cât de serioasă e treaba. Am pus diacritice ca să înţelegi mai bine: ne(vă) paşte nenorocirea din 89. Reţine, puteţi ajunge în situaţia de a răspunde pentru o acuzaţie de subminare a eonomiei naţionale! Fară glumă, indatorarea de 20 de miliarde seamăna izbitor cu ceea ce s-a petrecut în anii 70-80, iar poziţionarea unui lider atotştiutor, în faţă, agravează lucrurile. Puteţi ajunge în situaţia de a raspunde penal, nu “politic”! Nu o spun cu plăcere, ci cu teamă, pentru ca, chiar dacă nu va iubesc
deloc, o catastrofă socială ne va afecta pe toţi.
Va felicit sincer pentru modul in care reusiti sa acoperiti ceea ce se discuta pe blogul dvs. Nu vreau sa abuzez prea mult de timpul si bunavointa dvs. si, cu toate ca sunt convins ca stapaniti mai bine ca mine elementele sistemelor de management, as dori sa va spun ce ma nemultumeste in actiunile guvernului. Ceea ce isi propune sa faca acum statul reprezinta o corectie a unei neconformitati a sistemului bugetar (a consumat resurse financiare mai mult decat a produs). Din punct de vedere al managementului sistemului bugetar, aceasta masura de corectie (reducerea unor cheltuieli publice cu salarii, pensii, asistenta sociala), care inseamna strict eliminarea unei neconformitati, este sortita esecului daca nu este insotita concomitent de actiuni corective. Aceste actiuni presupun identificarea si eliminarea cauzelor care au dus la aparitia neconformitatilor. Principala cauza a aparitiei acestor categorii de neconformitati, si care trebuie eliminata pentru buna functionare a sistemului, este managementul defectuos al institutiilor statului. In lipsa actiunilor corective consider ca vor urma si alte facturi scadente ale “neglijentei” statului, atata timp cat sunt pastrati in functie managerii incompetenti din sistemul bugetar, de la ministri pana la ultimul sef de birou din teritoriu, indiferent de culoarea politica. Personal consider analfabet managerial si incompetent orice manager care nu stapaneste si nu stie sa utilizeze in practica notiuni elementare ale teoriei managementului, despre care v-as putea vorbi zile intregi, dar nu e locul si nici momentul. Profesionalizarea urgenta a managementului institutiilor publice reprezinta temelia in functionarea institutiilor statului, fundatia pe care guvernul si-ar putea cladi viziunile, politicile si strategiile. Va fi imposibil pentru guvern sa construiasca ceva pe un “sol” instabil, chiar periculos de “mlastios”, fara acea consistenta indusa de profesionalismul si buna credinta a managerilor bugetari. Nu imi permit sa dau sfaturi dar, in opinia mea, daca ne raportam la cadrul legal deja existent, guvernul, din respect fata de cetateni, ar trebui sa evalueze imediat managerii sistemului public in raport cu cerintele sistemului de calitate ISO 9001, obligatoriu prin HG 1723/2004 si in raport cu standardele de control intern prevazute de OMFP 946/2005. Cine nu reuseste sa implementeze aceste cerinte in maxim 6-12 luni, pleaca si vor fi angajati, pe baza de concurs, manageri care demonstreaza ca au pregatirea de specialitate necesara atingerii acestor obiective ale guvernului. Personal, neavand incredere in organismele romanesti de certificare a sistemelor ISO consider ca evaluarea, inclusiv a sistemelor deja certificate in unele institutii publice, si certificarea ar trebui realizate de organisme de profil care beneficiaza de cea mai buna credibilitate pe plan international si care practica tarife comparative cu organismele romanesti.
Adrian,
Voi inainta o astfel de propunere, dar nu cu certificarea institutiilor publice de catre organisme internationale, ci de catre organizatiile neguvernamentale romanesti care au cu adevarat expertiza in zona managementului si a politicilor publice. Imi vin cel putin doua exemple in minte: Academia de Advocacy – Timisoara, SAR – Bucuresti. Sigur mai sunt multe altele. Am vazut multe rapoarte ale celor doua institutii invocate de mine si fara doar si poate sunt capabile sa faca analize si recomandari pertinente.
Ambele asociatii paraziteaza denumirea “Academie”; aveti o problema, zau asa !
Sorina,
Acesta nu e un argument de fond.
De ce nu organisme internationale? Din punctul meu de vedere diferenta de calitate a serviciilor dintre ele si cele romanesti se poate compara cu diferenta dintre Q7 si Duster, cu mentiunea ca preturile sunt cam egale. Trebuie inceputa imediat o actiune de evaluare si profesionalizare a managementului public. Actiunea, din care in final ar face parte si certificarea, ca element de recunoastere a functionarii sistemelor de mangement in institutiile publice, trebuie bine planificata, cu obiective si scopuri bine definite. M-am gandit la organisme de certificare credibile pe plan international tocmai pentru a reduce riscurile de a fi suspectate de o anume influenta si subordonare politica, paguboasa si omniprezenta in Romania. Si eu cunosc profesionisti adevarati dar a caror expertiza paleste in fata comenzilor si intereselor politice. Cu OMFP-ul 946 e si mai complicat din punct de vedere al evaluarii si recunoasterii alinierii la cerinte. Asta ar fi trebuit sa o faca Curtea de conturi de vreo 4-5 ani. Iar daca vorbim de cap. 1 al OG 119/1999 despre controlul intern si CFP, trebuiau sa fie controlate institutiile publice de 11 ani. Din cate am observat, auditorii Curtii cu care am intrat in contact sunt incapabili de asemenea fapte. Habar n-au ce trebuie sa faca, dar poate au fost cazuri izolate. Totusi, remarcand soaptele amicale dintre auditori si ordonatori e posibil ca politicul si interesul material sa fost mai puternice decat profesionalismul auditorilor.
Adrian,
Ne mai gandim. Am lucrat insa evaluator independent pe cateva proiecte derulate de catre dansii si am incredere in corectitudinea si buna lor vointa. O spun din experienta profesionala. Dupa ce am intrat in politica nici nu m-am mai apropiat de dansii. La fel cu scrisul la Hotnews sau Revista22.
imi place ca vorbiti de comasari de terenuri dupa ce cadastrul e pe butuci ( Andreea Paul Says:
May 8th, 2010 at 9:58 am
)
tt,
Am invocat problemele de la cadastru inca din Programul de Guvernare. Nu ne e straina deloc. E nevoie de cca 5 milioane euro pentru a transa problema. Asta nu justifica absenta comasarii si munca terenurilor acolo unde lucrurile sunt clare.
Constantin Tãnase(n. 5 iulie1880 – d. 29 august 1945), actor si cupletist român
*****
“Algoritm de calcul al pensiei”
Marele artist Constantin TÃNASE ne-a lãsat mostenire un “algoritm de calcul al pensiei” valabil pînã în zilele noastre:
“Altã chestie
E scoaterea la pensie
Astãzi esti funcþionar
Însã mâine pensionar.
Poate te intereseazã
Pensia cum se calculeazã.
Ei, uite cum se calculeazã:
Din 35 de ani servici
Care vor fi socotiti
Scazi primii ani de scoalã
si absenþele de boalã,
Zilele de sãrbãtoare,
Orele suplimentare,
Plus un an si patru luni.
Tragi o linie si aduni.
Pe urmã împarti la cinci, apoi
Ce-ti dã inmultesti cu doi,
Scazi anul când te-ai nãscut,
Adaugi tot ce-ai scãzut
si la cifra ce-a iesit
Pui un zero la sfârsit.
Anii pentru însurati
Se vor socoti dublati
Adicã ani de rãzboi
Socotind cã-n vremea asta
Te-ai rãzboit cu nevasta.
La totalul obtinut
Pui trei zero la-nceput
Scazi anii de celibat
Ridici restul la pãtrat
si-astfel într-o primã fazã
Afli sumele de bazã.
Apoi le extragi la toate
Rãdãcinile pãtrate
si la suma dobânditã
Aplici cota cuvenitã,
Care nu trebuie sã fie
Mai mare de 5 la mie.
Din suma rãmasã brutã
Scazi 4 si 8 la sutã
Trei la mie la pompieri,
Impozitul pe averi.
Supracota respectivã,
Taxele pentru colivã,
Cinci la sutã pentru dric,
Pe urmã nu mai scazi nimic.
Din totalul rezultat
Versi 2/3 la stat
si restul ti se cuvine
Nu stiu dacã mã exprim bine!
Sorina,
Valoarea punctului de pensie publica este o decizie care se ia de catre politicieni, fara ca ea sa fie inteleasa de catre politicieni. Pe fond, ea ar trebui sa fie o decizie fundamentata economic, in functie de varsamintele la fondul public de pensii plus un suport rezonabil din bugetul de stat in vremurile dificile. Cine doreste o pensie mare trebuie sa se orienteze spre sistemul pensiilor private care are un alt mecanism de functionare si care investeste banii varsati. In sistemul public, generatiile active acum platesc pensiile varstnicilor. Se numeste transfer intergenerational. Lucrurile se complica pana la absurditate daca iei in calcul experienta Romaniei in a oferi avantaje preferentiale doar anumitor categorii de pensionari prin decizii parlamentare. Rezultatul? Pensia medie in Romania este, adeseori, mai mare decat salariul unei persoane active in piata muncii, cu aceeasi profesie si cu multi ani de experienta.
PS: Inteleg ca seriozitatea in discutie doar o invoci, nu o aplici
. Mai stiu si eu o poezioara despre lucrurile sigure in viata: impozitarea si moartea, dar nu iti pierd timpul.
As dori sa va atrag atentia asupra urmatorului articol:
http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Firmele_de_stat_nu_taie_din_salarii_0_258574565.html
(„Reducerea bugetului de salariu cu 25% nu se va aplica şi companiilor de stat, admite Andreea Vass, consilier personal al premierului. Nu ar trebui să se aplice această măsură decât instituţiilor finanţate de bugetul de stat. Companiile cu capital public au bugete proprii”, a declarat Vass.)
As dori cateva detalii pe tema asta. Este adevarat ca firmele care apartin statului se autofinanteaza, insa unele din ele primesc subventii (in unele cazuri semnificative) de la buget iar altele au o pozitie dominanta pe piata. Exista cifre privind disponibilizarile din firmele statului? Eu estimez ca nu au fost mai mult de 30,000 de concedieri incepand din 2008 si pana in prezent in firmele statului.
In august 2009 eu am estimat salariile dupa cum urmeaza:
- salariul mediu pe economie: 1883 RON
- salariul mediu in domeniul privat: aprox 1600 RON
- salariul mediu in domeniul bugetar: 2299 RON
- salariul mediu in sectorul public: aprox 2800 RON
- salariul mediu in multinationale: aprox 2250 RON (sf 2008)
- salariul mediu in sectorul public in afara domeniului bugetar: 4052 RON !!
Eu nu cred ca angajatii din firmele statului sunt atat de productivi incat sa justifice un salariu dublu fata de cei din restul economiei. Iar faptul ca sunt protejati impotriva reducerilor de salarii care se aplica in sistemul bugetar mi se pare pur si simplu scandalos.
Statul ar trebui sa restructureze firmele din sistemul public la fel cum restructureaza statul. Daca firmele acestea genereaza profit prin reducerea fondului de salarii, acesta este al statului, se intoarce la stat si poate sustine programe sociale sau investitii ale statului.
8-3=1,
Am spus cu totul altceva. Logica impune conformarea companiilor de stat la acest efort de diminuare a salariilor, dar nu mi-e clara parghia prin care se poate face acest lucru pentru ca au bugete proprii si se autofinanteaza. Asta nu inseamna nicidecum ca nu pot genera profituri mai mari pe care sa le verse in bugetul statului. Asa ar fi corect! Decizia cu privire lamodul de aplicare se va lua pana miercuri, in sedinta de guvern.
Uiti ca in Ro se fura la greu? Pensiile astea private sunt numai bune pentru a face averi din furt. Daca ar fi in Germania, da, dar aici, unde, de exemplu, infractionalitatea on-line, informatica, este considerata un semn de inteligenta? Cele 100 de milioane euro date pe licente de Windoze, cum iti par tie? Ca mie imi par furt, cel putin prin comisioane grase!
Sorina,
Generalizarile nu stau in picioare. Aici chiar gresesti. Randamentele investitiilor fondurilor private de pensii sunt mult mai mari decat la celelalte forme de investitii in 2009 pentru ca au reguli mult mai stricte. Furtul de care vorbesti trebuie probat. Altfel ramane o acuza falsa.
Windows – nu cunosc problema decat la nivel declarativ, dar voi avea o discutie cu ministrul Sandu in acest sens.
Andreea Paul,
Multumesc pentru raspuns. Ar trebui sa dati o dezmintire daca nu ati facut afirmatiile respective, pt ca sunt importante si grave- iar daca lumea se ia dupa ele…hm…
“nu mi-e clara parghia prin care se poate face acest lucru pentru ca au bugete proprii si se autofinanteaza”.
O sugestie din “mediul capitalist” (daca se poate): convocat Consiliul de Administratie (doar statul e actionar majoritar), votat un nou buget pe anul in curs cu reducerea salariilor, implementat. Vointa sa fie… astept sa vad ce se intampla in sedinta de guvern de miercuri
Reiau o postare de la un articol anterior.
Inteleg ca masura reducerii trebuie sa fie unitara, dar e o eroare (in cazul insitutiilor cu venituri extrabugetare). Pentru ca reduceri nu vor fi decat scriptic, caci fara indoiala entuziasmul de a munci va fi afectat si vor scadea veniturile; efectul va fi invers celui scontat.
Am citit ca fiind posibil ca organismelor de control sa nu le fie afectate veniturile, pe principiul ca ei ar trebui sa fie unul din instrumentele unei mai bune colectari a taxelor si impozitelor.
Masurile propuse acum, cu o intarziere de cel putin un an, nu vor avea nici succes si nici un minim accept (nu sprijin) daca nu vor fi eliminate practici de coruptie, tratamentele preferentiale ale clientelei politice.
Daca nu se va intampla asta, PDL risca sa aiba soarta PNTCD.
Ce parere aveti de amnistia fiscala, dincole de aspectul moral, ar fi utila economic?
In vremuri de criza se vad caracterele puternice, se afirma oamenii de stat. Masurile propuse au nevoie de autoritate, autoritatea competentei si nu a puterii politice. Traim intro societate puternic dezbinata, in care dezbaterea publica este demagogica si populista. E nevoie de un autentic pact politic si social, e nevoie de suport media, e nevoie de masuri inteligente si rapid eficiente. Reducerea fondului de salarii este un pas intermediar spre reducerea de personal. Cine va efectua reducerile? Dupa ce criterii? Unele institutii sunt supradimensionate, alte dimpotriva, sunt subdimensionate. Cine ne garanteaza ca factorul politic nu va prima ca de fiecare data in fata competentei si profesionalismului? Cand se va ajunge la reduceri de personal vor fi sute si mii de exemple in care clientela politica ramane in functii, iar furnicele ies din sistem. E un proces ne nu poate fi obiectiv, dar e un proces necesar. Daca presedintele, premierul, ministrii nu ofera exemple, opinia publica va fi exacerbata in critici. Si o intrebare: reducerile fondurilor de salarii se aplica si administratiilor publice?
Sunt impresionat de faptul ca aveti si timp si deschidere de a citi opiniile si comentariile si ca mai si reusiti sa si raspundeti. Din pacate, sunteti cred o rara avis.
100 de milioane de euro ar merita o discutie urgenta si profesionala, nu crezi? Pun pariu ca domnul cu pricina o sa te abureasca si cu asta basta, ca doar nu si-o pune in cap o asemenea enormitate!
Parca exista o lege a achizitiilor publice, nu? sau cum s-o numi ea. A facut cineva o licitatie/analiza de oferte sau cum o fi, incat sa compare Windozele cu Altceva, in RAPORT DE UN CAIET DE SARCINI? Pentru birotica, posta electronica, Internet si alte cateva specificatii, LINUX-ul este identic sau mai bun ca Windozele.
Ma rog, poate ca de fapt ar fi nevoie de o sesizare la DNA, desi ar fi suficient si un denunt.
“Noi singuri avem datoria sa ne educam. Hai sa nu mai asteptam pe altii sa vina sa ne educe. O si facem, chiar daca mai lent!”
ciudat, aveam impresia ca sintem “educati” asiduu sa consumam junk, sa inghitim toate mizeriile (inclusiv umane).
derek bok (fost sef la harvard..): “Daca crezi ca educatia este scumpa, incearca ignoranta”.
se intreba lumea de ce se incapatineaza pm sa stea in functie. tot timpul am crezut ca dl boc este un pm de sacrificiu pt ca sefu’ sa cistige alegerile sau sa iasa cu fata curata (n a trebuit sacrificat la alegeri, banuiesc din cauza ca nu era nevoie, practic pdl a numarat voturile, iar in romania cistiga se pare cel care fura/cumpara mai multe voturi, care minte mai frumos….si pdl e cistigator aici). probabil sefu’ se va lepada de el cind spiritele se vor incinge mai tare cu scopul de a preintimpina o revolta.
(tineti minte ca dl boc, cind probabil credea in misiunea sa s a stresat in ultimul hal, slabind vreo 20 kg…banuiesc ca a inteles joaca din moment ce a prins rosu in obraji).
tot asa, lumea se intreaba de ce nu avem ca pm un economist…tre sa va aduc aminte ca atunci cind isarescu a fost premier, altcineva semna de zor hirtiile alea de 200 de lei (care au fost si retrase)..asa ca nu stiu daca economist ne trebuie. cred ca ne trebuie un om lucid care se poate controla cind este luat de valul hormonal al mizarii pe poturi mari. trebuie sa fie lucid macar sa si faca socotelile, caci am impresia ca noi mizam faca sa facem nici o socoteala (le fac altii).
despre isouri: oricine are banii pt ele, poate lua in 2-3 zile certificarea si pt 9001/14001/18001…am testat eu treaba asta. bineinteles ca nu la tuv sau simtex…..
solutiile pe care le vad eu sint o blasfemie: vreau campanii electorale platite de la buget (oricum, tot de acolo sint platite…dar indirect), vreau sa nu se mai faca risipa de bani (unii zic ca pe vremea lu ceasca se facea risipa, se cheltuia aiurea…vax pe linga cum se arunca banii azi pe toate timpeniile), vreau bugetari mai controlati, mai putini dar bine platiti, pedepse duble pt furtul avutului public (cit o mai fi), vreau demnitari (ai zis ca nu pot fi testati psihologic pt a depista arivistii, ipocritii, prostii) promovati pe baza competentelor nu pe baza banilor. vreau un razboi impotriva coruptiei…dar asta ar insemna slabirea capitalimului neonazist pe care l sustii (caci capitalismul, aceasta conventie care are cicluri de viata scurte, dar tot timpul invie din propria cenusa prin razboi se bazeaza pe coruptie).vreau o economie libera, o piata libera in care sa aiba oricine sanse. vreau sa ne apropiem cit mai mult de conceptul de democratie, vreau sa fim educati cu forta, sa fim manipulati nu cu scopul de a ne dezbina, ci cu scopul de a ne uni. vreau sa nu mai vad fetele astea acre ale noastre pe strada. vreau politicieni care sa apere interesele tarii si a populatiei, nu ale lobbystilor(corupatorilor), bancilor, supermarketurilor, furnizorilor de utilitati, asiguratorilor si ale acolitilor de linga partide. si sint solutii…doar citiva oameni cu boase trebuie, oameni carora sa nu le fie rusine sa zica ca iubesc tara asta, ca sint patrioti.
off: cind s a zis: se vor interzice pesticidele din coffe-shopuri am spus: se vor inchide o gramada din ele, vor ramine pe piata doar cei care trebuie (cotizantii…caci sint bani cu gramada aici). am intrat intr un magazin sa vad ce se vinde: am fost surprins sa vad 2 produse hardcoriste care dau palpitatii, credeam ca alea vor fi primele scoase de pe lista. observ ca tot mai multi copii le folosesc….asa sintem educati? asta este o distrugere a tineretului (nici macar nu se stiu efectele)..ne transformati in plante numai bune de manipulat.(in anii 90 s a folosit alcoolul, azi, deoarece:”jumatate din drogurile moderne ar putea fi aruncate in strada dar exista riscul sa le manince pasarile”(martin fisher) se folosesc aceste droguri sintetice distructive). sigur daca s ar legaliza cinepa (marihuana) ar fi mai bine si nici nu s ar mai cumpara otravuri din astea. dar nu ar fi nimeni de acord deoarece iarba aia te cam deschide la minte….si nimeni nu are acest interes (inclusiv biserica a dus un razboi impotriva cinepii (care se folosea inainte)..promovind in schimb vinul(alcool distructiv).deci: ce veti face? legalizati iarba sau ne dati mai departe otravuri distrugind viitorul tarii? poti sa i propui sefului tau legalizarea ei? (s ar aduce si bani cu aceasta ocazie…mai multi si mai curati). e a nu stiu cita oara cind zic de legalizarea asta…macar cind stai la o discutie mai relaxatra cu sefu poate i spui: sefu…sa scapam de pesticidele astea, n ar fi mai bine sa legalizam cinepa? sau i ai zis deja dar nu se poate?
m am uitat ieri la romania te iubesc si am ramas cu un nod in git…nu din cauza sefului de la atla**ib ci mai degraba din cauza combinatului din ucraina (arc*m). daca se valorifica acel combinat de ro…erau bani pt multe.
Îmi permit să vă sugerez o soluţie simplă, dar extrem de eficientă în combaterea fenomenului evaziunii fiscale, cu implicaţii pozitive şi imediate asupra bugetului de stat.
Este vorba despre completarea Legii nr. 241/2005 în sensul reincriminării infracţiunii de sustragere de la plata obligaţiilor fiscale prin cesionarea părţilor sociale deţinute într-o societate cu răspundere limitată, efectuată în acest scop.
Această infracţiune a fost prevăzută pentru o scurtă perioadă de timp în Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale (aşa cum a fost modificată prin Legea nr. 161/2003), dar din motive pe care probabil le intuiţi a fost dezincriminată odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 241/2005. (au primat ca de obicei grupurile de interese)
În prezent, pe teritoriul ţării acţionează adevărate reţele constituite din persoane de naţionalitate arabă (în special turci, iranieni, irakieni, sirieni), dar şi cetăţeni moldoveni şi ucrainieni, specializaţi în preluarea unor firme care înregistrează datorii către stat, astfel încât putem vorbi de un fenomen cu valenţe naţionale.
Deşi prejudiciile aduse bugetului de stat prin neplata taxelor şi impozitelor aferente operaţiunilor comerciale sunt extrem de mari (cu titlu exemlificativ, putem vorbi de achiziţiile intracomunitare de legume şi fructe), imperfecţiunile cadrului legislativ determină imposibilitatea tragerii la răspundere penală a persoanelor implicate.
Dacă se doreşte într-adevăr combaterea evaziunii, nu văd de ce nu s-ar reincrimina această infracţiune.
Stimata Doamna, daca aveti impresia ca o sa inghitim sa taiati pensiile parintilor nostri si sa lasati neatinse “salariile nesimtite” din regiile de stat : LOTERIA, Electrica, Eximbank, etc, inseamna ca nu stiti ce va asteapta Guvernul dumnevostra o sa cada printr-o motiune de cenzura cu pietre si coktailuri Molotov
Sunt curios care este suma cheltuita anual de statul romana pe biserica ortodoxa romana.
Si ma bate gandul daca nu ar fi mai bine ca in vremurile acestea dificile, biserica sa faca un gest de solidaritate si sa aiba bunavointa de a se intretine singura.
Să facem următorul calcul (de dragul demonstraţiei, vom presupune că trăim într-o lume în care nu există inflaţie şi în care preţurile, salariile şi taxele sunt îngheţate la nivelul de acum).Gigel e un tânăr care tocmai se angajează. Ca orice tânăr, salariul lui net de încadrare nu e nici prea prea, nici foarte foarte: să presupunem că e de 1100 de lei.Gigel are 23 de ani. Întrucât e criză şi criza va dura – să presupunem! – multă vreme de acum încolo, hai să zicem că în 2015 leafa lui Gigel va fi tot de 1100 de lei.
Ia să vedem însă câţi bani plăteşte Gigel CAS-ul timp de 5 ani (adică 60 de luni) la o leafă mizeră de 1100 de lei. Păi la valorile actuale va plăti 491 de lei x 60 de luni, 29.460 lei.Ei, aici e buba. Gigel are numai 28 de ani şi deja a plătit în contul statului toată suma pe care statul i-ar returna-o în cazul în care ar ieşi la pensie la 65 de ani şi ar mai trăi încă 3-4 ani, cât e speranţa de viaţă a bărbaţilor din România.Cum aşa? Păi să facem un mic calcul. Dacă nu mă înşel pensia medie din România e undeva pe la 750 de lei. Din contribuţiile date statului până la 28 de ani, Gigel ar putea primi (presupunând că timp de 37 de ani banii săi vor sta undeva într-o valiză, nu într-un cont care îi va multiplica măcar prin dobândă) o pensie medie timp de 29.460 lei /750, 39,28 de luni . Adică peste 3 ani. Păi e numai bine, tanda pe manda: iese la pensie la 65 de ani, mai trăieşte 3 ani şi la 68, după cum zic statisticile, moare! Totuşi, nimeni nu îi explică lui Gigel, şi nici nouă, ce se întâmplă cu CAS-ul pe care Gigel îl plăteşte între 28 şi 65 de ani, adică timp de 37 de ani . Adică 444 de luni.
Presupunând că Gigel va rămâne toată viaţa un tâmpit căruia nu i se va mă ri niciodată salariul, asta ar însemna că timp de 444 de luni va vărsa în buzunarul statului încă 444 x 491 lei, 218.004 lei . Destul de mult, dacă e să mă întrebaţi pe mine. Şi dacă Gigel, totuşi, e un ins dezgheţat, leafa i se va mări şi cotizaţia la stat va fi pe măsură.
Unde se duc banii ăştia? Ce se întâmplă cu ei? Cum e posibil ca după numai 5 ani de muncă, fără un salariu deosebit, orice tânăr să-şi fi acoperit deja pensia medie pe care ar putea-o primi la bătrâneţe, înainte să moară?
De fapt, ce găuri acoperă munca de o viaţă a lui Gigel? Şi de ce trebuie Gigel să muncească 37 de ani pentru ca banii lui să se ducă în altă parte decât în propria bunăstare de după pensionare? Şi cât credeţi că mai poate rezista un sistem în care 5 ani munceşti pentru tine şi 37 de ani pentru o cauză neştiută de nimeni, în afară de politicieni?
o zi buna…
Subventiile in agricultura nu vor avea niciodata efect decat daca se vor da in fuctie de productia obtinuta in anul anterior. Statul ar trebui sa asigure agricultorii vizavi de dezastrele provocate de clima, fenomeme meteo, dar sa conditioneze subventia de productia in funtie de productie. Asta inseamna ca nu conteaza cate ha cultivi ci cat produci. Asa pot obtine si eu subventie pe 9 ha daca stau cu o livada cu 9 pruni. Asa pot declara si eu ca am 500 de oi si de fapt sa am 100. Daca dau subventii numai pe productia aratate de acte fiscale atunci rezolv si problemele din agricultura : economia neagra si incurajarea productiei. Pana una alta, oamenii isi beau subventia in baruri. Daca am 3 ha, ma mai duc pana la directia agricola pt o subventie la motorina de 36*3= 100 lei? Nu e mai simplu sa prezint la sfarsit de an actele fiscale prin care arat cat am produs si sa primesc o subventie in care sa se ia in calcul si motorina?
).
Evaziunea fiscala nu se reduce cu forta decat in mica masura. Daca statul nu ofera nimic pt banii impozitati, nimeni nu se va grabi sa deschida o firma. In 2007 m-am hotarat sa deschid o firma pt demnitatea mea. cota unica m-a incurajat, dupa care m-au descurajat mult mai multe: birocratia de la registrul comertului ( trebuie sa aduc cazier eu, in loc ca registrul sa aibe baza de date comuna cu polita- avizele de la ministere se pot obtine de gramada de functionari in loc sa alerg eu pt ele.), schimbarea regulilor. acum nu mai pot deconta benzina pe care o folosesc. Stau mereu cu frica ca dfaca vine cineva in control sigur se leaga de ceva si trebuie sa dau spaga. se leaga si ca nu stiu cum nu ai completat factura( nr de cont al clientului) desi nu faci evaziune fiscala. Ai de platit un contabil cu bani frumosi pt ca are de luptat cu birocratia si trebuie sa aiba relatii in caz de control. Deci trebuie sa fi nebun sa iti deschizi firma in romania doar ca sa aiba statul de cine sa isi bata joc pe banii tai. Discutam cu mecanicul vecin cu socrul meu de la tara de ce nu isi deschide o firma sau un pfa in loc sa stea mereu si sa repare gratis masinile politiei, primariei, etc. Mi-a spus ca a avut firma dar a inchis-o. Nu avea nu stiu cati metri intre garajul sau si gardul vecinului. asa ca platea si impozit dar si spaga. Acum doar da spaga in folosul comunitatii
Nu am inteles niciodata de ce e atat de greu sa creezi mai multe case de asigurari de sanatate. de ce nu pot opta carei case doresc sa-i ofer cotizatia mea. Concurenta rezolva si gestionarea banilor si calitatea serviciilor.
@ Andreea Paul
“Eu insami sustin sa completam cadrul legislativ – am discutat cu unii parlamentari ai nostri in acest sens – cu o propunere care sa oblige toate institutiile publice sa-si afiseze pe site bugetele, angajatii, proiectele de investitii, rapoartele trimestriale de activitate, toate informatiile de interes public.”
Discutiile cu parlamentarii sunt aiurea.
De ce nu poate (pentru inceput) guvernul sa impuna tuturor institutiilor publice subordonate sa afiseze ZILNIC si DETAILAT toate cheltuielile (atat cu achizitiile de materiale si servicii cat si cu personalul) din ziua precedenta? Sau fiecare minister in parte sa impuna institutiilor subordonate acest lucru. Sau,experimental, pentru inceput, un minister sa impuna institutiilor subordonate.
Nu cred ca ar fi un lucru ilegal sau incorect sau dificil din punct de vedere tehnic.
Ar fi o masura si in perfect acord cu urmatoarele puncte din comentariul Dumneavoastra din 15.05.2010 de pe blog:
-1.Stabilirea unei tinte politice simple, cuantificabile, pentru diminuarea deficitului bugetar.
Este drept ca nu este (usor) cuantificabila dar este simpla din punct de vedere tehnic.
-3. Suportul public este absolut necesar.
Este evident ca aceasta masura ar avea un puternic suport public(cu exceptia sefilor din institutii). Ar fi o masura care,zic eu, ar face ca PDL-ul si guvernul sa creasca mult in ochii cetatenilor.Ar fi un soc care ar reduce efectul negativ al ultimelor masuri.Ar avea o multime de efecte benefice cat si rapide (atat privind reducerea cheltuielilor cat si politice si sociale).
-5. Procesele de reforma si procedurile bugetare trebuie sa fie cat mai transparente posibil.
Mai transparent de atat nu se poate.(in aceasta privinta)
-7. Nimeni nu trebuie pacalit cu jonglerii macrocontabilicesti pentru a tupila datoriile reale.
Ar fi cu mult mai greu sa se faca jongleriile.Zilnic,ochii a mii de cetateni (dintre care unii specialisti,unii direct interesati,etc,etc) ar fi atintiti pe site-ul institutiei care ar fi mai interesant decat ziarul local.Si seful institutiei ar fi obligat sa deie justificarile care se impun a fi date celor nemultumiti.
Daca raspunsul Dumneavoastra este negativ cu care din argumentele mele nu sunteti de acord?Sau care este motivul raspunsului negativ?
Daca tot au fost taiate subventiile la agricultori am vrea sa stim cind taiati subventiile si de la partidele politice.
Citi bani a primit subventie acest nou aparut partid care va sustine PNPR (PARTIDUL NATIONAL PENTRU PRABUSIREA ROMANIEI) condus de Oprea si M.Sirbu artizanul legii unice a micsorarii tuturor pensiilor.
lulu,
Nu stiu, dar ma voi interesa.
danielmihai2006,
Cu regret nu iti pot accepta comentariul din cauza limbajului nepotrivit. Accept orice critica adusa cu argumente si solutii alternative la cele propuse de catre Guvernul Boc sau la cele discutate de catre noi aici.